Wat Tommy Teleshopping niet vertelt: Swivel Sweeper Max

Jaja, ik heb hem gekocht.. de Swivel Sweeper Max van Tommy Teleshopping! Dit geweldige product met RCR Borsteltechnologie, 4000 toeren per minuut en een ultralicht gewicht, zou hét perfecte apparaat moeten zijn om met 33% meer kracht je vloer te ontdoen van elk soort mogelijk loszittend vuil. Daarnaast is het dankzij zijn demonteerbare, herbruikbare borstels, super simpel om dit apparaat schoon te maken. “Het draadloze veegapparaat dat alles kan!” Of dat is in elk geval wat Tommy Teleshopping belooft. Tijd om het product te testen!

Tadaa daar issie dan!
In de doos vind ik een duidelijke, simpele gebruiksaanwijzing met losse onderdelen die samen de SwivelSweeperMax-chargerSwivel Sweeper Max gaan vormen. Binnen een minuut staat het ding in elkaar en sta ik verbaasd te kijken om hoe licht het ding is. Dit is absoluut een pré. De tas die ik dagelijks over mijn schouder slinger, is een stuk zwaarder.
Allereerst moet de accu opgeladen worden. Deze is erg handig ontworpen en kan makkelijk in het stopcontact. Helaas moest de accu 8 uur laden voordat hij gebruikt kan worden, dus ik moet nog wat langer in spanning blijven. Hoe goed er over na is gedacht dat de oplader een rood lichtje laat zien wanneer hij goed is aangesloten, zo slecht is er ook weer over nagedacht dat je op geen enkele manier kan zien of de accu klaar is met opladen. Misschien zou het lichtje uit kunnen gaan? Of van kleur veranderen? Nee, men zet hiervoor lekker ouderwets de wekker.

Het eerste gebruik
Zodra ik het ding aanzet hoor ik een hard ratelend geluid. Eigenlijk logisch dat zo’n ding lawaai kan maken, maar wel vreemd dat de sweeper op tv geen enkel geluid maakt. Ik heb al ruim een week mijn kamer niet gezogen en de vloer is daarom lekker bestoft en behaard. De Swivel Sweeper Max neemt zonder moeite alles op, ideaal! Ook dankzij de “gepatenteerde quad brush technologie” (lees: de kop kan alle kanten op bewegen) ben ik snel klaar met vegen onder de kast en bank. Binnen een paar tellen is de helft van mijn kamer al gedaan.
Tijdens de tweede helft valt me op dat er veel stof rond de sweeper blijft zweven. Wanneer ik het apparaat uitzet om het beter te bekijken, zie ik dat op de bovenkant van de Swivel Sweeper Max zich een laag stof heeft verzameld. Dit is waarschijnlijk door het filtertje aan de bovenkant heen gekomen en dat wordt nu weer lekker verspreid door mijn kamer.

SwivelSweeperMax-dust
Ook dit is niet te zien op de tv-reclame. Maar in de reclames wordt de Swivel Sweeper Max dan ook alleen gebruikt op stralend schone vloeren, voor dingen als punaises, spijkers of één hoopje haar. Even tussendoor de stofdoek erover heen dus. Alsnog is de klus snel geklaard.

De schoonmaak
Boven de prullenbak klikte ik het bakje open (“zonder de stofbak aan te raken, kan deze met één klik geleegd worden, zo eenvoudig werkt het!”). En ook hier sta ik verbaasd te kijken hoe ontzettend veel vuil er uit het bakje komt zetten. Zó vies was mijn kamer toch ook weer niet? De Swivel Sweeper Max neemt blijkbaar inderdaad heel veel vuil op.
Tijd voor het deel waar ik het meest benieuwd naar ben: het schoonmaken van de borstels. De borstels gaan inderdaad erg makkelijk uit hun houders en zijn nóg gemakkelijker schoon te krijgen. Een paar ratsen van de borstel naar het uiteinde toe en hij is weer schoon. Maar dan moet de borstel nog terug. De grote borstel gaat makkelijk. Maar de andere borsteltjes zijn een stuk kleiner en het is me toch een werk vanjewelste om die terug in het apparaat te krijgen. Na ongeveer evenveel tijd hieraan kwijt te zijn als aan het hele schoonmaken van de kamer en borstels samen, is het me dan eindelijk gelukt. Maar dan!
Op elke hoek van de Swivel Sweeper Max zitten kleine borstels die “alles met laser-achtige precisie weten op te nemen”. Maar die borsteltjes kan je niet los halen! Wel heeft er zich onwijs veel haar omheen gespannen. Na enige tijd rukken en trekken met een pincet, ontdek ik dat de kap van de kop eraf kan. Dit staat niet eens in de handleiding! En komt niet voor in de reclame! Het lijkt hierdoor meer op een technische (erg handige) fout, dan dat het de bedoeling is. Wanneer de kap eraf is lukt het makkelijk om de haren van de hoekborstels af te plukken. Kap er weer op en hij is eindelijk weer schoon.

tt04
Beoordeling
Als veegapparaat vind ik de Swivel Sweeper Max heel handig en makkelijk te gebruiken. Het lichte gewicht, het kleine formaat, de roterende kop en het feit dat het ding snoerloos is, maken het gebruik heel prettig. Ideaal als je net zoals ik in een studentenhuis woont (dus alleen kleinere kamers hoeft te stofzuigen) en te lui bent om elke keer die hele stofzuiger uit de kast te trekken.
Het grote nadeel is dan wel weer dat je meer tijd kwijt bent aan het schoonmaken van het apparaat dan aan het vegen van de kamer(s). Wat ik ga proberen: wel na elke veegbeurt de kop afstoffen, maar de borstels steeds pas na een paar veegbeurten schoonmaken.

5 thoughts on “Wat Tommy Teleshopping niet vertelt: Swivel Sweeper Max

  1. Super dat jij dit apparaat getest hebt!! Dit lijkt me toch een goed alternatief voor een Swiffer, waarbij het doekje er al na 1 veeg zo vies eruit ziet dat je die niet voor de rest van de kamer wilt gebruiken.

  2. inderdaad, ik heb ook lang gesukkeld om die borstels terug te plaatsen tot ik uiteindelijk ontdekte dat de kap eraf kan, dit wordt niet vermeld op reclame, ook niet in handleiding.Verder ben ik er heel tevreden van, natuurlijk niet geschikt voor grote kuis

  3. Goedeavond,
    Ik had een vraagje over de swifel sweeper
    Kan je met de swifel ook een vloerkleed hoogpolig stofzuigen?

    Of lukt dat niet

    Groetjess

    • hoi Jennifer,
      ik heb zelf geen vloerkleed en kan het daarom niet met zekerheid zeggen, maar ik verwacht dat de swivel sweeper hier niet goed op werkt. Ik schat in dat je bij een vloerkleed zuigkracht nodig hebt, maar de swivel sweeper heeft dat niet. Hij werkt op roterende borstels die de vloer ‘vegen’ en het vuil in het opvangbakje schuift. Ik denk dat je dan toch beter een stofzuiger kan gebruiken.
      Groetjes Anna.

Leave a Reply

