Shotglaasjes met een verhaal

shots02

Ik verzamel shotglaasjes. Naar elke stad of land waar ik heen ga, koop ik een shotglaasje als souvenir. Ook krijg ik vaak shotglaasjes van anderen. Ik heb ze thuis allemaal (inmiddels 45 stuks) op een plank staan en vind het heerlijk en ontspannend om af en toe shotglaasjes te kijken. Verschillende maten, kleuren, plaatjes, teksten… Genoeg om te zien. Veel shotglaasjes hebben ook een verhaal. Hier zijn vijf shotglaasjes met hun verhaal:

shot-bremen
“Oooh, vandaar dat er hier altijd mensen op de grond liggen”

Afgelopen maart ging ik met vriendinnen onze vriend Joost opzoeken in Bremen, waar hij een half jaar lang stage loopt. Ik verwachtte de stad te kunnen bekijken met Joost als onze persoonlijke gids, maar dat bleek wel even anders. Joost had eigenlijk geen idee wat er allemaal te doen was. Dus stelden wij zelf een toeristenlijstje op en namen wij hèm op de arm om de stad te bezichtigen. Zo af en toe ging er bij Joost een belletje rinkelen: het gebouw of beeld kende hij dan wel, maar hij wist niet waar het voor stond. Zo kwamen we ook langs de muziekput: een put in de grond waar je, als je er geld in gooit, één van de Breemse muzikanten een bedankje hoort roepen. Wat Joost hierop zei? “Oooh, vandaar dat er altijd mensen hier op de grond liggen.”. Ja Joost, dat zijn geen zwervers…

shot-groningen

Wat zit er in die zak van je skinnyjeans?
Een andere vriend liep stage in Groningen. Reden om hem op te zoeken en de Groningse discotheken in te duiken. Bij de Drie Gezusters namen wij een shotje tequila en het glaasje waar dat in zat… dat vond ik toch wel erg leuk. Zonde om te laten staan.. eigenlijk.. Nou had ik geen mogelijkheid om het ding mee te smokkelen (geen tas en een skinnyjeans), dus was één van de jongens zo lief om dit glaasje voor me in zijn broekzak te stoppen. Zo ook een souvenir van Groningen.

shot-sintra

Haat en liefde voor souvenirwinkels
Mijn vriend houdt niet van souvenirwinkels. Sterker nog, zodra er op twintig meter afstand een souvenirwinkel in beeld komt, duwt hij me al de tegengestelde richting in. Want, ik HOU van souvenirwinkels. We waren op vakantie in Portugal, Lissabon en maakte een uitstapje naar de stad Sintra. Van Lissabon had ik al een shotglaasje dus mijn vriend dacht dat hij van de souvenirwinkels verlost was. Na de hele dag Sintra door te hebben gelopen (wat door de bergen nogal op en af ging) kwamen we langs wat de enige souvenirwinkel in Sintra leek te zijn. Ik liep er meteen op af, want een shotglaasje van Sintra kan na al die afgelegde kilometers toch niet ontbreken! Mijn vriend liep echter snel door en nadat ik mijn aankoop had gedaan, moest ik meters rennen om hem in te halen.

shot-valthorens

Een ongeluk bij een ongeluk
De eerste en enige keer dat ik op wintersportvakantie ging was in Val Thorens. Met de naam had ik het al kunnen weten. Vallen is natuurlijk normaal bij wintersport, maar bij mij ging het wel erg ongelukkig. De eerste keer landde ik op mijn hoofd en had ik een lichte hersenschudding. De tweede keer viel ik hard achterover, ving ik mezelf met mijn handen op en hup, beide polsen gekneusd. Ik kon niet meer zelf brood smeren, douchen of aankleden en was gedoemd de rest van de week in het huisje te blijven. Van de dokter had ik een verkeerde dosis medicijnen voorgeschreven gekregen, dus een dag later belandde ik ook nog in de ambulance met hevige pijn in mijn maag. Of ik weer een keer op wintersport zal gaan? Dat weet ik nog zo net niet…

shot-zakynthos

Het allereerste glaasje
En natuurlijk mijn allereerst gekochte shotglaasje. Het glaasje waar mijn verzameling mee begon. Met drie vriendinnen op vakantie naar Zakynthos, waar we acht dagen lang heerlijk in de zon, in de zee en in het zwembad hebben gelegen, afgewisseld met nachten stappen in Laganas. Een vakantie om nooit te vergeten!

 

Follow my blog with Bloglovin

4 thoughts on “Shotglaasjes met een verhaal

  1. Pingback: I finished the #100happydays challenge! |

  2. Pingback: Back in Dutchland! |

Leave a Reply

