Structureren is mijn dwangneurose

Ik heb ADD. Daar word ik af en toe helemaal gek van. In mijn hoofd gaat het van druk en onrustig naar complete chaos. Een paar jaar geleden volgde ik therapiesessies waarin ik leerde om meer grip op zaken te krijgen door te structureren. Overzicht creëren. Dus dat is wat ik nu doe. Overmatig. De hele tijd. Ik kijk 100 keer per dag in mijn agenda. Ik ben steeds weer bezig met nieuwe overzichten of planningen maken. Afspraken, activiteiten, taken.. Alles moet gestructureerd worden. Wanneer ik dit even niet toe, neemt de onrust weer toe. Ik verlies overzicht en krijg het gevoel controle kwijt te raken. Ik vergeet opdrachten, vergis me in afspraken, vergeet afspraken, weet niet meer waar ik met studiezaken moet beginnen en zo door. Tot ik uiteindelijk weer panisch nieuwe overzichten aan het maken ben. Al dat structureren, daar word ik soms best wel moe van.
Mijn obsessie met structureren heeft echter wel één pré: Voorheen vergat ik alles en raakte ik alles kwijt, nu mis ik geen enkele afspraak meer en lijk ik vaak georganiseerder dan mensen zonder ADD. Daarom presenteer ik u bij deze: Vijf tips voor overzicht.

structureren-01

1. Gooi je papieren agenda weg!
Niet alleen is een papieren agenda niet meer van deze tijd, je hebt er ook geen drol aan. Dit is wat er met een papieren agenda gebeurt:
– Je vergeet afspraken op te schrijven
– Je vergeet hem mee te nemen
– Je maakt dubbele afspraken doordat je vergeet wat er in stond
– Je raakt hem kwijt

structureren-02

2. Synchroniseer je Google-agenda met je smartphone.
De veel betere versie van de papieren agenda is de Google-agenda. Of je nou werkt op computer, laptop of tablet: log in en zet al je afspraken in de agenda. Vervolgens synchroniseer je deze met de agenda op je telefoon. Zo kan je ook vanaf hier je afspraken bekijken, wijzigen, verwijderen en toevoegen. Zo heb je, of je nou aan de pc zit of ergens rondloopt, altijd je agenda bij de hand. Voordeel: de smartphone verslaving. Doordat jij gewend bent om elke vijf seconde op je telefoon te kijken, weet je ook dat je hem niet kwijt zal raken.

structureren-03

3. Maak het visueel
Voor mij is slechts een agenda niet genoeg. Op je telefoon is het allemaal toch wel klein waardoor je niet altijd in één oogopslag al je afspraken kan zien. Daarom hangt er aan mijn muur een grote maandkalender (HEMA). Zo heb ik een groot, duidelijk overzicht van de maand. Nadeel hieraan is wel dat je ervoor moet zorgen dat hij up to date is met je agenda.
Heb je liever een weekoverzicht? Maak hem precies zoals jij dat handig vind. Per dag, per dagdeel of per uur en met tekst of met plaatjes. Plaatjes kunnen goed werken omdat het dan leuker is om naar de planning te kijken. Zo zie je trouwens ook meteen welke dagdelen je nog vrij hebt om te studeren of even lekker niks te doen.

structureren-04

4. Veel computerwerk? Gebruik je bureaublad
Als ik een hele drukke periode heb, is het in mijn hoofd extra onrustig. Voor mijn studie moet ik veel onderzoek doen en verslagen schrijven, waardoor ik veel uren achter de computer zit. Op de computer vind ik dus ook de oplossing: Een planning op mijn bureaublad. Op het moment heb ik hier een maandoverzicht staan waar niet mijn afspraken, maar alle taken en opdrachten staan die ik op bepaalde data af moet hebben. Telkens als ik gestrest raak van de berg werk die ik in mijn hoofd heb, kijk ik even op mijn bureaublad. Dan zie ik weer dat het allemaal prima gaat lukken. Vaak heb ik meer tijd voor dingen dan ik neig te denken.

structureren-05

5. Widgets op de achtergrond van je telefoon.
Wat je kan doen op je computer, kan je ook doen op je telefoon. Het is maar net wat je handig vindt of nodig hebt. Er zijn verschillende widgets te downloaden via de playstore. Wat ik sowieso altijd op mijn achtergrond heb, is mijn eerst volgende afspraak (app: Simple Calendar). Telkens wanneer ik op mijn telefoon kijk, word ik hier weer aan herinnerd.
Wanneer ik even iets moet onthouden, plaats ik een post-it. Wanneeer ik meerdere dingen te doen heb, gebruik ik een af-vink lijstje (app: Mobisle Notes). Zo heb je, elke keer als je op je telefoon kijkt, je to-do’s voor je neus.

Ik hoop dat je iets aan de tips hebt. Uiteindelijk is ‘t het belangrijkst is dat je een manier vindt die voor jou werkt. Ik hoop dat ik ooit een manier vind waardoor ik wat minder dwangmatig kan structureren.

10 thoughts on “Structureren is mijn dwangneurose

  1. Leuk om te lezen hoe jij het aanpakt. Ik kan me in sommige stukjes ook wel herkennen. Dat ik op het ene moment helemaal in de stress raak van alles wat ik nog moet doen, het vervolgens op ga schrijven en het enorm mee blijkt te vallen en ik weer een stuk helderder kan nadenken.
    Helaas ben ik vrij slordig met dat soort lijstjes en planningen. Ik heb bijvoorbeeld ook en maandkalender, maar vergeet er op te kijken en er dingen op te zetten, waardoor het vervolgens helemaal niet werkt. Toch zie ik zeker het nut in van plannen en ben ik het met je eens dat je een stuk meer georganiseerd bent dan een heleboel anderen.
    Nogmaals, leuk om te lezen!
    x je nichtje (:

  2. Er handig om te weten! Ik gebruik eigenlijk alleen maar mijn papieren agenda, ahum.. Nu is het zo dat ik niet héél veel afspraken heb.. dus veel vergeet ik dan niet. Als ik thuis ben en ik maak een planning voor die dag, schrijf ik dat op een to do lijst. Als ik het in de toekomst echt druk krijg, is het wel handig om het in mijn telefoon te zetten allemaal 🙂

  3. Pingback: SOGGEN | Anna Naomi

  4. Pingback: De verdoving van stress | Anna Naomi

  5. Hihi, mijn papieren agenda gebruik ik al een tijd niet meer! Ik ben helemaal over op mijn agenda via mijn iPhone en iPad, zo kan ik op elke gadget mijn agenda bekijken en kan ik zelfs ook dingen inplannen bij Le Boyfriend. I-de-aal.

Leave a Reply

