Bijzonder kattengedrag

cat-01

Bij mijn ouders thuis hebben we een kat: Dingetje. Dingetje is een bijzondere naam, maar het is dan ook een bijzondere kat. Dingetje woont nu zo’n zes jaar bij ons. Maar voordat hij bij ons kwam wonen had hij al veel andere adresjes: Een boerderij, een kraakpand, een stacaravan, een gezin, een studentenhuis… Dingetje is een kat met veel levenservaring. Dat kan je ook merken, want hij heeft een grote angst (of afkeer) voor kinderen, stofzuigers, gieters, de gang, schoon water, grote voeten en noem maar op. Wanneer er iets verandert in huis, kruipt Dingetje meteen angstig over de grond: Wat is dat?! Ook is hij wat voorzichtig met nieuwe mensen. Dingetje is gewoon een beetje autistisch.

cat-02

Als Dingetje je leuk vindt, komt hij graag bij je op schoot. Het is dan een echt knuffeldier.
Net als alle katten eigent Dingetje elk plekje in huis op. Je schoot, de bank, de stoelen, de vensterbank, de schone was, dozen, tassen… Heb je je laptop op schoot? Mooi, dat is voor Dingetje extra warm om op te liggen. Ik zou nog uren kunnen praten over typisch kattengedrag. In plaats daarvan ga ik het hebben over gedrag van Dingetje dat een beetje buiten de kattenboekjes valt.

Alleen zwarten toegestaan
Iedereen weet dat katten graag hun territorium afbakenen. Alhoewel mijn kat af en toe een echte schijtert is, weet hij maar al te goed dat zijn tuin van hèm is en niet van een ander. Katten die het tuinhek passeren, worden door een groot zwart monster met dikke staart de stuipen op het lijf gejaagd. Soms, als Dingetje even niet kijkt, weet een vreemde kat een plekje in de tuin te vinden. Dan gebruikt hij zijn prachtige sluiptechnieken om de kat nog meer te laten schikken.

cat-03

Wat ik echter heb gemerkt, is dat niet alle katten verbannen worden uit het rijk. En ik vind het wel héél toevallig dat het alleen de zwarte katten zijn die worden geaccepteerd. Ze chillen een beetje samen in de tuin, snuffelen aan elkaar en hangen de echte ‘hangkatten’ uit. Is dit iets van de natuur, zoals de leeuw die ook niet met de tijger optrekt? Of is dit gewoon een pure vorm van racisme? Ik weet het niet.

cat-04

RAWR!
Wat ik voorheen echt niet wist, en wat veel mensen niet weten, is dat katten kunnen grommen. En niet zo’n beetje ook. Een tijdje terug had Dingetje een gigantisch stuk kip bij de buren gejat. Uit de container of uit de keuken, ik weet het niet. Onder de tuinbank zat hij dit op te peuzelen.

cat-05

Toen ik verbaasd onder het bankje keek, begon hij keihard te grommen. Owee als ik zijn feestmaal van hem af zou nemen! Ik overdrijf maar een klein beetje als ik zeg dat het was alsof ik een leeuw in mijn tuin had.

cat-06

Echte liefde
Als katten een vogeltje of muisje vangen en ze brengen deze naar jou, dan is dit een teken van liefde. Kijk eens wat ik heb gevangen, voor jou, ik geef jou eten, ik zorg voor jou. Pure liefde. Mijn kat is hier niet zo van. Als hij een vogeltje vangt, is deze binnen een minuut verdwenen. Met veren, pootjes, snavel en al. Niks meer van over. Toch kom ik hem dan even aaien en vertellen wat een goede jager hij is.

cat-07

Grote behoeften
Hetzelfde geldt voor poepen in de tuin. Het bekende verhaal is, wil je geen kattenpoep in de tuin? Dan moet je zelf een kat nemen. Katten poepen namelijk nooit in hun eigen tuin. Daarnaast houden ze andere katten buiten de tuin, waardoor die er ook niet kunnen poepen. Dingetje heeft hier letterlijk de schijt aan. Hij heeft zijn favoriete plekje in onze tuin, en daar poept hij elke dag. Lekker op zijn eigen vertrouwde wc. Gelukkig heeft Dingetje wel hetzelfde fatsoen dat alle katten hebben. Hij ruimt zijn poep dus netjes op onder een bergje aarde.

cat-08

Ik vind Dingetje vooral heel lief. Toen hij net bij ons kwam wonen, was het nog niet zo’n gezelschapsdier. Maar nu komt hij vaak knuffelen en besteed hij zijn avonduren standaard op schoot. Ik hoop dat we nog lang van hem kunnen genieten!

7 thoughts on “Bijzonder kattengedrag

  1. Haha, wat een leuke blog. Ik heb een rode dikke kater. En die voldoet ook totaal niet aan de normale standaarden. Kan niet springen. Eet niets waarop hij moet kauwen (geen ham of gekookte kip). Maar hij is zo lief! Dus laten we het maar zo.

  2. Pingback: 100 Happy Days | Anna Naomi

  3. Ik wordt altijd zo vrolijk van mijn katten 🙂 dat je thuis altijd iemand in de buurt is die blij is dat jij er bent en heel veel liefde geeft!

  4. Pingback: 5 reasons why I smile |

Leave a Reply

