DIY: Cocktail Candle

candles

Ik heb een tijdje in een kaarsmakerij stage gelopen en vond het heel leuk om allerlei kaarsjes in verschillende vormen en kleuren te maken. Sinds deze stage voorbij is, mis ik het kaars-maken weleens. Thuis brand ik vaak kaarsen in mijn kamer. De kaarsen beginnen dan te druipen en zo vormt er zich een dikke laag van verschillende kleuren kaarsvet op de schaal. Stiekem vind ik het dan zonde om dat weg te gooien. Laatst bedacht ik me, waarom gebruik ik dat kaarsvet niet om zelf nieuwe kaarsen van te maken? Wat in een kaarsmakerij lukt, lukt misschien ook wel thuis. Dus zonder de luxe van kooktonnen en kleurpillen, ging ik aan de slag.

Wat je nodig hebt:
* Bij Xenos kocht ik een kleine cocotte (€2,99). Dit is een soort stoofpannetje dat op het fornuis mag. Ik kocht de vierkante variant zodat ik vanuit een hoek kan schenken.

* Het uitgelopen kaarsvet brak ik in stukjes en verzamelde ik per kleur. Als je een paar uur per dag kaarsen brand, heb je al heel snel een goede hoeveelheid bij elkaar. Ik gebruikte rustieke kaarsen van Xenos: blauw, roze en wit. Van wit had ik nog niet heel veel kaarsvet verzameld, dus die heb ik aangevuld met stukjes waxinelichtjes.

candle-01

* Je kan kaarsen maken in waxinelichtjeshouders of in andere stevige, wijde glazen. Ik had zelf nog een paar cocktailglazen staan die ik eigenlijk nooit gebruik. Dit leken me wel leuke glazen om kaarsjes in te maken.

* Wat je ook nodig hebt, zijn een paar theelicht lonten. Deze kan je in veel hobbywinkels kopen, maar ook online (bijv. 20 stuks voor €1,95). Let op de lengte van de lonten: je kan ze in verschillende maten kopen. Voor deze cocktailkaarsen gebruikte ik lonten van 6 cm.

* Voor eventueel gemorst kaarsvet op het glas gebruik je een mesje, een tissue en wat nagellak remover.

Wat je moet doen:

candle-02

1. Doe een paar kaarsbrokjes onderin het glas, zodat het vuur niet tot op de bodem kan gaan. Plaats de lont in het midden en vul het glas dan verder met kaarsbrokjes. Let erop dat je lont goed in het midden blijft.

candle-03

2. Plaats de cocotte op het fornuis en smelt hierin het witte kaarsvet. Je kan er ook voor kiezen om één kleur per glas te gebruiken en alleen die te smelten. Ik gebruik voor elk glas wit en een kleur. Het effect hiervan zie je later.

De temperatuur hangt af van welk effect je wilt. Hoe lager de temperatuur, hoe harder het kleurverschil in het glas. Dus hoe hoger de temperatuur, hoe meer de kleuren in elkaar overvloeien. Het is in elk geval belangrijk dat al het kaarsvet in het pannetje is gesmolten.

candle-04

3. Schenk het gesmolten kaarsvet bij de brokjes in het glas. Schenk nog niet helemaal vol. Wanneer het kaarsvet gaat stollen, zakt het in het midden namelijk iets in, waardoor de bovenlaag niet mooi vlak is. Wanneer het kaarsvet hard geworden is, schenk je de laatste laag erin. Je kan er ook voor kiezen dit in meer dan twee keer te doen. (Na de laatste foto schonk ik nog een derde laag).

candle-05

4. Zoals je ziet heb ik lekker veel geknoeid. De dikke kaarsvetvlekjes heb ik even met een mesje gekrabd. Verder is alles goed weg te halen met wat nagellak remover op een tissue. Je kan ook langs het randje snijden, zodat de rand mooi recht loopt.

5. Tadaaaaa! En zo heb je dan je zelfgemaakte Cocktail Candles! Zoals je ziet heb ik voor de roze kaars, de temperatuur van het witte kaarsvet hoog gezet. Voor de blauwe kaars heb ik de temperatuur zo laag mogelijk gehouden. In de blauwe kaars zit ook meer waxinelichtjes kaarsvet, waardoor het witte nog witter is. Gebruik je hiervoor alleen wit van rustieke kaarsen, dan is het witte meer doorzichtig, ook een heel mooi effect!

Cocktail Candle

5 thoughts on “DIY: Cocktail Candle

  1. Pingback: 100 Happy Days | Anna Naomi

Leave a Reply

