Nee je bent niet schizofreen

Ik hoor heel vaak mensen grappen “Ik lijk wel schizofreen!” wanneer iemand twee persoonlijkheden lijkt te hebben. Dat dit schizofrenie is, is naar mijn idee de meest gemaakte psychologie fout. Daarom zal ik even, in jip-en-janneke-taal, uitleggen wat deze twee verschillende stoornissen inhouden.

Dissociatieve identiteitsstoornis (DIS)
Engels: Dissociative Identity Disorder, voorheen bekend als: Multiple Personality Disorder

DIS
DIS is een psychische aandoening waarbij de persoon één of meerdere persoonlijkheden wisselend aanneemt. De persoonlijkheden zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden, met verschillende eigenschappen, persoonlijke geschiedenis en een eigen manier van denken.
Een bekende oorzaak van DIS is een extreem (en herhaald) trauma in de vroege jeugd.Zo zag ik een keer een documentair van een vrouw met DIS. Zij werd in haar jeugd seksueel misbruikt door haar vader en zijn vrienden. Ze ontwikkelde zes persoonlijkheden. Eén van de persoonlijkheden nam de leiding in haar hoofd tijdens het misbruik. De andere persoonlijkheden waren dan afwezig. Wanneer er dan later op de dag weer een andere persoonlijkheid de leiding had, kon ze als die persoon niks herinneren van het misbruik. Dit had zij ten slotte niet meegemaakt. De betreffende documentaire heb ik niet terug kunnen vinden, maar wel deze documentaire van NCRV.

Schizofrenie
Engels: Schizophrenia

schizofrenie

Mensen met schizofrenie hebben een verstoord beeld van de werkelijkheid. Dit kan zich uiten in wanen en/of hallucinaties. Een hallucinatie is een fout in het waarnemen: de persoon ziet, ruikt, hoort of voelt iets dat er niet echt is. Bijvoorbeeld: het horen van stemmen of het zien van iemand die er niet is. Een waan is een denkfout: de persoon heeft een onjuiste overtuiging. Bijvoorbeeld: denken dat anderen je gedachten kunnen lezen of het op jou gemunt hebben.
Ook hier is een documentaire over geweest op NCRV.

Beide stoornissen hebben meer dan de genoemde symptomen, maar deze zijn even het belangrijkst om het onderscheid duidelijk te maken.

Wil je films zien met DIS of schizofrenie?

A Beautiful Mind (2001): Een hele mooie biografische film over John Nash, een wiskundig genie wie in 1958 gediagnosticeerd werd met schizofrenie. In de film zie je hoe John leeft in een niet bestaande wereld waar hij geheim agent is voor de CIA.

Dr. Jekyll & Mister Hyde (2008): Iedereen kent het bijzondere verhaal van Dr. Jekyll & Mister Hyde wel: Dokter Jekyll ontwikkelt een formule waarmee hij het goede en kwade in de mens kan scheiden. Hij test deze formule op zichzelf en daarmee ontstaat zijn alter ego Mister Hyde. Het oorspronkelijke verhaal komt uit een boek, geschreven door Robert Louis Stevenson. Naast zo’n tien verfilmingen is er ook een musical gemaakt van het verhaal.

Clean, Shaven (1993): Een indrukwekkende film over Peter. Peter hoort geluiden en ziet dingen die er niet zijn. In de film probeert hij zijn dochter terug te krijgen van haar adoptiefamilie. De film laat de narigheid van schizofrenie zien en probeert dit vooral niet mooier te maken dan het is.

Fight Club (1999): Deze film raad ik iedereen aan, hij is heel goed. De film gaat over een man die aan slapeloosheid lijdt. Hij raakt verslaafd aan allerlei groepstherapieën (voor allerlei ziekten) omdat hij na zo’n bijeenkomst wèl kan slapen. Tijdens zijn zoektocht naar meer bijeenkomsten, ontmoet hij Tyler. Samen richtten ze Fight Club op. Je moet de film afkijken om te begrijpen waarom ik hem in dit lijstje noem 😉

Bronnen: plaatje 1 | tekst 1 | plaatje 2 | plaatje 3

9 thoughts on “Nee je bent niet schizofreen

  1. Mooi geschreven, veel mensen denken idd dat schizofrenie een gespleten persoonlijkheid is. Dat zit er nou eenmaal zo ingebakken denk ik. A beautifull mind heb ik gezien, mooie film.

  2. Interessant stuk! Ik wist inderdaad dat er een verschil was tussen die twee begrippen. Die films lijken me ook interessant om te kijken. Ik moest zelf meteen denken aan de film: ‘Me, Myself & Irene’. Dat is een comedy waarin de hoofdrolspeler ook een gespleten persoonlijkheid heeft.

  3. Ik heb ook wel eens van zoiets gehoord.. Ik heb wel eens verhalen gehoord over syndromen waarbij het heel gevaarlijk kan zijn.. Iemand had zijn moeder om het leven gebracht en wist daarna niet meer dat hij dat had gedaan. Ik weet niet of dat syndroom precies dezelfde is als deze.. maar het lijkt er wel op!

    • Klinkt interessant! Schizofrenie kan ook zeker gevaarlijk zijn, wanneer stemmen bijvoorbeeld vertellen dat je dingen moet doen. Maar ik kan me voorstellen dat het met DIS ook onveilig kan zijn, als je inderdaad niet altijd weet wat één van je persoonlijkheden doet.

  4. Pingback: Wat fijn om een hoer te zijn! | Anna Naomi

  5. Pingback: Bescherm jij je al tegen tuinkabouters? |

Leave a Reply

