Hot Spots: Nijmegen

Nijmegen is een beetje mijn tweede thuisstad. Mijn vader komt er vandaan, mijn halve familie woont er en ik heb er aardig wat vrienden gemaakt. Alhoewel ik jaren lang de weg niet wist te vinden zonder alle herkenbare zomerfeesttenten, weet ik wel een goed Hot Spots lijstje op te stellen.

nijmegen

Kroese
Allereerst natuurlijk te beginnen met Kroese. Kroese is een kleine winkel met héél veel cd’s. In een eerder blog benoemde ik al even dat ik hier als klein kind al heen ging. Ik kocht hier mijn Shrek CD toen ik 10 jaar oud was, en nog tientallen CD’s in de jaren die volgden. Volgens mij werkt ook nog steeds dezelfde man in deze winkel. Het personeel is aardig, de prijzen aantrekkelijk, en het assortiment eindeloos!

kroese

Pannenkoekenboot
Aan de waalkade ligt de pannenkoekenboot. Hier kan je een Sail & Eat Cruise doen: een rondvaart over de Waal terwijl je onbeperkt pannenkoeken, vlees, vis, friet en salade kan eten. Met daarna natuurlijk een lekker toetje!

Kroegen met rare namen
Nijmegen heeft veel leuke kroegen en cafés. Danscafé Billabong, waar je de hele avond selfies kan nemen met de tv-schermen aan de muur. De bijstand, waar alle fooi en winst naar het goede doel gaat. De Fiets, waar je een heerlijke Foute Wouter kan drinken (aanrader!).  De Onderbroek, een kroeg dat zich in een kelder bevindt (oké, klinkt spannend toch?). Het Keldercafé heb je dan trouwens ook nog. Om het wat minder duister te maken, kan je ook naar De Hemel, een café waar ze hun eigen bier brouwen. Genoeg leuks om een drankje te benuttigen!

moenen

Mariken van Nimwegen
Ik ben vernoemd naar Mariken van Nimwegen. (Jaaa, Mariken is mijn derde naam). Wat, als je het verhaal kent, eigenlijk wel heel raar is om naar vernoemd te worden. Mariken is een meisje in dat (in Nijmegen) in een wanhopig moment een deal sluit met de duivel, die Moenen heet. Samen gaan ze helemaal los en brengen ze verderf bij honderden mensen. Na zeven jaar krijgt Mariken spijt en wil ze zich weer tot God keren, wat Moenen natuurlijk heel boos maakt. Hij neemt haar hoog mee de lucht in en gooit haar naar beneden. Mariken overleeft de val door een gebed tot God. Vervolgens gaat ze velen kerken af om vergiffenis te zoeken voor haar zonden. Moraal van het verhaal: Hoe erg je ook zondigt, je kan altijd vergiffenis krijgen als je een biecht aflegt.

Het verhaal van Mariken van Nimwegen is heel beroemd in Nijmegen. In de stad staat een beeld van Mariken (Grote Markt) en een beeld van Moenen (Sint Stevenskerk). Ook is er van alles naar vernoemd, zoals de Moenenstraat en Marikenstraat, die in het verlengde van elkaar liggen.

mariken

Vierdaagse Feesten
En tot slot, waar je natuurlijk sowieso heen moet in Nijmegen: De vierdaagse feesten. Van zaterdag 12 juli t/m vrijdag 18 juli staat de hele stad vol met podia, partytenten en gezellige, feestende mensen. Feesten ter viering van de Nijmeegse vierdaagse, maar nog véél leuker als je zelf niet mee loopt (harder feesten, HEUJ!). Ik ga er elk jaar heen en ik zou iedereen aanraden hetzelfde te doen. Het is elk jaar weer een onvergetelijke week!

Bronnen foto’s: NijmegenKroeseBoot | Moenen

facebook

7 thoughts on “Hot Spots: Nijmegen

  1. Ik kom jaarlijks 1 keer in Nijmegen maar nooit verder dan Hotel Sanadome om lekker te relaxen. Misschien toch eens een weekendje Nijmegen, naast het badderen dan, inplannen…

  2. Pingback: I finished the #100happydays challenge! |

  3. Pingback: In 2014… |

  4. Ik heb pas het mariken lied gehoord, en toen vertelde Tommy het verhaal er achter. Leuk om dit te lezen, ik heb nog geen nijmeegse kroeg van binnen gezien haha. De pannenkoeken boot hebben we nog steeds op onze planning staan om een keer te doen. De vierdaagse feesten zijn inderdaad een aanrader, super gezellig maar op sommige avonden vind ik het wel te massaal druk moet ik bekennen.

Leave a Reply

