Fun stuff #kids

Van baby tot puber… Oh wat zijn ze toch leuk!

poop


img_9272




STOEL!
Je kent het wel, dat schattige gebrabbel van een baby. Na een tijdje ontstaan er woordjes. Dat ene woordje dat een kind dan gebruikt, staat symbool voor een hele zin. Het woordje ‘stoel’ kan bijvoorbeeld betekenen ‘Ik wil op de stoel zitten’ of ‘Het is een mooie stoel’. Door op de intonatie en mimiek van het kind te letten, kan je ontdekken welke betekenis het woord heeft. Als het kind zo’n 18-20 maanden oud is, gaat het al twee woorden gebruiken voor een zin. Dit ontwikkelt zich door zodat het kind uiteindelijk volle zinnen kan gebruiken.





Logisch, toch?
Een vijfjarig kind kan de beredenering volgen dat hij een broertje krijgt doordat er een ooievaar was die een kindje droeg, en deze bij papa en mama heeft gebracht, maar het werkelijke proces van kinderen maken en baren, kan hij niet bevatten. Deze werkelijkheid is veel te complex om te begrijpen, dus wordt het aangevuld met fantasie. Het verschil tussen werkelijkheid en fantasie leert een kind pas te zien rond zijn zesde levensjaar. Wel kan een kind vanaf (ongeveer) vier jaar oud in oorzaken en gevolgen denken. Vandaar dat ook geen enkel kind moeite heeft met geloven dat Sinterklaas honderden jaren oud is, op zijn paard over daken rijdt en elke nacht cadeautjes door de schoorsteen mietert. Klinkt allemaal logisch, toch?


selfie


Goed of slecht
Straf is niet leuk, en een kleuter weet maar al te goed wanneer hij dat krijgt. Dus dat moet vermeden worden. Geeft de juf je straf als je op de tafel springt? Dan doe je dat dus alleen als de juf even weg is! Waar een kleuter zich nog gehoorzaam gedraagt om straf te vermijden, denkt een ouder basisschoolkind al meer na over wat ‘goed’ of  ‘slecht’ is. Vertel je een kind dat een man een bank beroofd heeft, dan vind hij dat slecht. Leg je daarna uit dat hij dit deed om de operaties van zijn doodzieke vrouw te kunnen betalen, dan komen veel kinderen hierop terug. Ze snappen dan dat de man goede bedoelingen heeft.



Kinderen kunnen ook moeilijk zijn…

1344565649802_6832509 27362931bf48b8c8f13684fec40f581cparenting book


En nog even afsluiten met een leuk filmpje…


Informatiebron
Tieleman, M. (2008) Levensfasen (p. 65, 83-84, 122) Den Haag: Boom Lemma Uitgevers


Lees ook mijn andere fun stuff blogs: #food | #party | #psychology

facebook

Advertisements

3 thoughts on “Fun stuff #kids

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s