Hot spots: Wenen

Wenen

Afgelopen weekend zat ik met mijn vriend in Wenen. Wauw, wat een prachtige stad! Ik zou er zoveel over kunnen schrijven. Over de mooie grote gebouwen, waar werkelijk geen eind aan komt. Over de vele kerken, de één rustig en vredig, de ander volgestampt met toeristen. Over de Duitse taal, en hoe gaaf het zou zijn als ik dat vloeiend zou spreken. Of over de ongelooflijk smerige McDonald aardbeienmilkshakes, die zo dun zijn als melk en zo chemisch smaken als bubblicious kauwgom. Ik kan er uren over doorgaan. Toch wil ik het tot één blog beperken. Omdat de grote toeristentrekkers wel te vinden zijn, noem ik alle kleinere dingen die we hebben bezocht. (Met tips van een local!)

Hot Spots Wenen

Deze kaart kan je gratis krijgen bij hotels en Tourist Info punten. De grootste bezienswaardigheden staan er duidelijk op, heel handig dus. Ik heb mijn hot spots genummerd, zo zie je direct welke foto/hot spot waar in Wenen te vinden is!

kleines cafe

Kleines Cafe
Bij toeval liepen wij langs de Franziskanerplatz, één van de oudste koffieplaatsen in Wenen (zo vertelde een local daar). Dit is een schattig binnenplaatsje, waaraan de Franziskanerkirche staat. Een kleine, mooie kerk (met gratis toegang :P). Aan dit pleintje zit Kleines Cafe(1), waar de locals niet alleen komen om te drinken, maar maar ook om even rustig de krant te lezen of wat te laptoppen. Wij hebben hier genoten van een lekkere lunch, heerlijke koffie en een lekkere Soda Himbeer-Zitron (heel populair in Wenen).

Regenboogfontein
Op de Schwarzenbergplatz(2) staat een fontein waarin een regenboog te zien is. Prachtig! Toen wij er waren stond er een windje, waardoor de regenboog heel breed te zien was.

Schwarzenbergplatz

IJs eten bij Perrella
In Wenen wordt héél véél ijs gegeten. Overal op terrasjes worden enorme ijscoupes geserveerd en die zien er allemaal goddelijk uit. Bij Perrella(3) bestelde ik deze heerlijke coupe: een bal van vanille en fiocco-ijs, gevuld met framboos en gewikkeld in amaretto crunch. Jammiejammiejammie!

Perrella

(Mocht je trouwens een Wenen-don’t willen: Het huisgemaakte ijs van keten Aïda is niet te vreten. Het vanille-ijs smaakt naar banaan, pistache naar drop en kersen-ijs naar dezelfde gore bubblicious achtige milkshake van de Weense McDonalds. Voorkom teleurstelling 😉 ).

Votiv

Kwijlen bij Votiv
Bij Votiv(4) at ik de meest lekkere wrap die ik ooit heb gegeten. Wat zou ik daar graag voor terug gaan! Votiv zit in de buurt bij allemaal grote toeristenplekken die je absoluut moet zien. Een handige plek dus om even tussendoor je lunch te eten.

Hermannpark
Dezelfde local raadde ons aan om ‘s avonds voor drankjes naar het Hermannpark(5) te gaan. Hier hebben ze een klein strandje gecreëerd, compleet met muziek en strandbar. Iedereen zit te chillen op strandstoelen en aan het water. We werden omringd door locals, en ik durfde niet zo goed om à la toerist de gezelligheid te verstoren met mijn flitsende camera (het was al donker). Dus hier helaas geen foto van.

Frauenhuber en Drei Hacken

Weens eten
Op de eerste avond vonden bij Frauenhuber(6), een erg goed restaurant met traditionele Weense gerechten. Van de local kregen wij Gasthaus zu den drei Hacken(7) aangeraden. Ook hier serveren ze Weense gerechten. Leuk aan drei Hacken was dat het in een straatje ligt waar je niet zo snel komt. Ik heb er dan ook geen toeristen gezien. Beiden restaurants zijn erg goed!

Budget eten
De meeste prijzen liggen gelijk aan die in Nederland. Cafe Menta(8) ligt net buiten de kaart. Hier hebben we vrij goedkoop kunnen eten. Het hoofdgerecht was niet zo bijzonder, maar het toetje… Oh. My. God. We kregen een warme chocolade muffin die gebakken was in een kopje. De binnenkant was nog helemaal lekker vloeibaar van warme chocola *kwiiijjjl*. Met een bakje warme kersenjam ernaast… Goddelijke combinatie!

Cafe Menta

Claustrofobie alert!
Oké, ga ik het toch over een beroemde bezienswaardigheid hebben: de Stephansdom(9). Deze kerk staat in het midden van het centrum en staat vol van de toeristen. Aan de achterkant van de kerk, kan je de domtoren in. Iets wat veel toeristen over het hoofd lijken te zien, want daar is het dan weer super rustig. Ik heb al vaak de Utrechtse dom beklommen, geheel probleemloos. Maar deze dom is toch even iets anders. De domtoren is niet veel groter: 137 meter hoog (Die van Utrecht is 112), maar in Utrecht heb je een paar verdiepingen tussendoor waar je even rond kan kijken. De Stephansdom gaat in één stuk door van de grond naar de top, in een heel smal trappengat. Wat kreeg ik het hier benauwd van zeg! En met mij nog een paar bijna-hyperventilerende mensen. Het uitzicht is wel leuk, maar niet fantastisch. Oftewel, heb je geen hele grote behoefte om deze domtoren te beklimmen, doe het dan ook gewoon lekker niet!

Stephansdom

Dat waren mijn tips! Ik raad iedereen aan om naar Wenen te gaan. Ik wil er zeker nog een keer heen!


facebook

 

 

7 thoughts on “Hot spots: Wenen

  1. Mooie foto’s! Heerlijk om nog even weer van deze prachtige stad te kunnen genieten! Wij hebben de Dom toen ook niet beklommen, mede vanwege tijdgebrek maar ook omdat ze in het hotel al zeiden dat het uitzic ht niet zo spectaculair was, dus zag ik het niet zitten om al de treden omhoog te klimmen…

    • dat was dan een goede keuze 😉 Als we weer een keer terug gaan naar wenen, gaan we ook de rest van wenen in, buiten het centrum. Ben erg benieuwd naar o.a. Schönbrunn! 🙂

  2. Pingback: I finished the #100happydays challenge! |

  3. Pingback: 5 reasons why I smile |

  4. Pingback: In 2014… |

Leave a Reply

