Ik ben een e-junkie

‘s Ochtends gaat mijn wekker af op mijn telefoon. Ik zie meteen dat ik een paar nieuwe app-jes en mailtjes heb, dus die lees ik even. Na een douche neem ik plaats op de bank met een kop koffie, ontbijt, en de tv aan. Seinfeld, Doctor Phill.. Er is altijd wel iets om even bij te ontspannen. Ontbijt op? Laptop aan. Er kan gefacebookt en gepinnt worden, en natuurlijk zijn er nog genoeg blogs om te lezen. Daar houd ik me gerust de hele dag mee zoet. Voor het slapen gaan, gaat de laptop wel even uit voor wat andere ontspanning. Dan duik ik onder de deken met mijn tablet in mijn hand: tijd voor dat spannende e-book. Al die elektronische apparaten de hele dag… Ik moet wel bekennen. Hallo, ik ben Anna. En ik ben een e-junkie.

computer

Overal mee naar toe
Ik hoef nooit zozeer het duurste en het nieuwste. Een ouder model vind ik prima. Maar alles wat ik heb? Daar kan ik me niet van los maken. Nu ik sinds kort ook een tablet heb, is dit nog erger geworden. Want een tablet kan overal mee naartoe! Geen gezeul meer met die zware laptop, geen typgedoe meer op die smartphone (ik typ nog steeds zo vaak verkeerd op dat kleine touchscreentje). Mijn tablet is dé oplossing.

Genoeg te doen
Ik ben altijd al een fan van Social Media geweest.. Eerst CU2, Hyves, MySpace, toen Facebook, Instagram, Linkedin, Pinterest, Deviantart, Bloglovin’…. Alleen mijn Twitter-account heb ik opgegeven. Het stomme is dat als je langer op internet zit, je alles op facebook wel weer bekeken hebt. Dus dan ga je over naar het volgende medium. En het volgende. En het volgende.
Maar als ik dan helemaal uitgekeken ben op internet (wat zelden gebeurt), haal ik gewoon mijn tekentablet tevoorschijn! Daar ben ik nog wel een paar uurtjes zoet mee. En anders heb ik altijd de Sims nog. Of Netflix. Of hé, laat ik die oude foto’s eens terug kijken.

social media

Wat anders?
‘Zet dat ding eens uit’, zeg ik tegen mezelf. ‘Laat die telefoon nou eens de hele busreis in je tas zitten.’ ‘Zoek een activiteit zonder apparaten.’ Het is gek hoe gehecht je aan zo’n apparaat kan raken. Of zeg maar gerust, verslaafd. Soms als ik alles uit zet en weg leg, weet ik echt even niet wat ik moet doen met mijn tijd. ‘Shit, kan ik nu ook geen tv kijken? Ehhh, boek lezen! Ja dan kan ik net zo goed mijn e-book er weer bij pakken!’ Wat ga ik in godsnaam nog doen?

Excuusjes
Is het dan eigenlijk wel erg dat ik steeds naar die apparaten terug ga? Ik bedoel, ik leef gewoon ontzettend anno 2014. Ik moet die mails wel beantwoorden, daar wordt op gewacht. En voor dat ene verslag heb ik ook weer een paar uur computertijd nodig. En hé, sinds ik mijn tablet heb, lees ik elke dag het nieuws! Dat deed ik vroeger nooit, echt geweldig die app. Oké, oké, ik ga wel even tekenen met papier en potlood. Lekker ouderwets. Mag ik dan wel een muziekje aanzetten? Of is dat ook weer te elektronisch?

without phone

Verandering
Vaak vind ik het niet erg om een e-junkie te zijn, ik vermaak me namelijk prima. Maar soms ben ik het helemaal zat. Zeker wanneer ik me even geen enkele activiteit kan bedenken zonder elektronica. Dat is eigenlijk te erg. Dus voor de komende weken stel ik een doel op voor mezelf: Elke dag onderneem ik een activiteit waarbij geen elektronische apparaten komen kijken. Minstens twee weken lang. Ik heb er zin in. En ook weer niet… Dat heb je als e-junkie, I guess. Maar ik ga ervoor!

Waar ben jij aan verslaafd?


Bronnen foto’s: 1 | 2 | 3 |

facebook

10 thoughts on “Ik ben een e-junkie

  1. Herkenbaar hoor! Zeker nu ik ziek thuis zit. Ben vrijwel de hele dag in de weer met dat soort dingen. Maar ik vind het niet zo erg. Het geeft me plezier en ontspanning en daarnaast doe ik ook nog voldoende dingen zonder een apparaat. Ik vind het dus allemaal nog wel te overzien.

  2. Oei, herkenbaar! Maar ik heb nog heel veel andere dingen te doen dus ik probeer soms computer- of telefoonvrije tijd in te lassen. Als ik aan het kokkerellen ben bijvoorbeeld. Maar zie ik een lampje flikkeren, dan kriebelt het.
    Weet je wat werkt voor mij? Op vakantie gaan. Dan gaat de telefoon de kluis in en kan ik een week zonder nieuws en social media en berichtjes. Heeeeerlijk! Met andere woorden: ik moet vaker op vakantie gaan. Goed voornemen. 😉

  3. Pingback: 14x ELA |

Leave a Reply

