Over oud worden

Tijdens mijn laatste stage werkte ik met dames van 45-60 jaar oud. Het idee dat ik me oud zou voelen, werd hilarisch gevonden. Als twintiger ben je ‘een jong ding’. En “denk je dat je vriendje de ware is? Ahwww.. wat schattig.” Ik zou nog wel wijzer worden als ik ouder werd.

Niet dat ik me oud voel, maar ik voel me ook niet meer zo jong. Elke keer dat er naar mijn leeftijd wordt gevraagd, moet ik even nadenken… 21. Nee 22. Of 23? Ehh… was ik al 23 geworden? Jep… Je oud gaan voelen begint al na je 21e.

Vroegâh
Als ik terug denk aan de energie die ik had toen ik 16 jaar was, dan lijkt dat me haast onmogelijk. Elke avond om een uur of 2 gaan slapen en om 7 uur weer mijn bed uit voor school. In het weekend vaak stappen en pas om 6 uur ’s ochtends in bed liggen, nooit last van een kater. Weekenden Pinkpop en Lowlands van concert naar concert hoppen, overal vooraan staan, helemaal losgaan, en weer een weg beuken naar het volgende concert. Geen erg in duwende, moshende, smerige mensen. Doorgaan tot je erbij neervalt.

Aftakelen
Nu heb ik mijn slaap nodig. Ik ben een avondmens en vroeg opstaan is nooit mijn ding geweest, maar met nachten van 5-6 uur red ik het niet meer. Stappen tot vroeg in de ochtend? Meestal vind ik het rond een uur of 3 eigenlijk wel weer genoeg geweest. En een veel te warme kroeg waar je amper dansruimte hebt, je gehoor kapot wordt geknald van de harde muziek, en mensen alleen maar geilend om zich heen zoeken naar iemand om te scoren? Hoe is dit ooit leuk geweest?

Dus nee, ik voel me niet meer zo jong. Wanneer ik teveel heb gedronken, ben ik de volgende dag niet veel meer waard. Wanneer ik ‘s middags pas uit bed kom, vind ik dit ‘zonde van mijn dag’ (vroeger waren dat wel bestede uren). Wanneer ik een zware tas moet tillen, heb ik na een paar minuten al last van mijn rug. Wanneer ik in de spiegel kijk, zie ik al meer dan één grijze haar. Het is duidelijk: ik takel af.

old

Nog lang niet écht oud
Niet dat ik me dan écht oud voel. Mijn manier van leven verandert gewoon iets. Ik red het niet meer op een paar witte boterhammen en een chocolademuffin. Maar als ik de hele dag gezond eet, voel ik me fit en kan ik genoeg leuks doen op een dag. Ik hou niet meer zoveel bier binnen als vroeger, maar een paar biertjes en een paar cola is nu ook prima. Tijdens een weekendje Lowlands vind ik het prima om elke dag bij maar één of twee concerten vooraan te staan. De rest bekijk ik wel van een plek waar wat meer beweegruimte is.

En ja, ik wil met dit vriendje trouwen later. Het maakt me niet uit dat je nooit weet hoe iets gaat lopen, dit is waar ik nu over droom. Hoeveel mijn collega’s ook grinnikte over dingen die mij nu bezighouden, ik hou mijn jeugdige dromen en bezigheden lekker vast. Want ook al voel ik me niet meer heel jong, ik ben lekker nog lang niet zo oud als zij! (Nananananana ;P).

Wanneer voel jij je oud?


facebook

15 thoughts on “Over oud worden

  1. Herkenbaar! Ik heb al vaak gedacht: ‘I’m too old for this shit..’ of me afgevraagd waarom er elk jaar steeds jongere tieners rondlopen tijdens koninginnenacht.. of mezelf serieus afgevraagd of ik vroeger ook zo’n broekie (lees:idioot) was. Vroeger.. Ik ben benieuwd hoe je op een verschil van 8 jaar terugkijkt als je 65+ bent.

  2. Ik voel me ook best oud. Al heb ik geen probleem met vroeg opstaan (ochtendmens), maar ik merk wel dat ik ‘s avonds snel moe ben. Gelukkig ben ik niet zo van het uitgaan, dus vind ik het ook niet zo erg om vroeg te slapen.

  3. Het voordeel is dat je je ongeveer wel zo blijft voelen als nu. Ik voel me nu nog redelijk hetzelfde als toen ik 23 was, maar ik ben nu 37. Dus toen ik 23 was voelde ik me oud, maar nu ben ik 37 en voel ik me nog hetzelfde als toen ik 23 was, dus eigenlijk…. Hoe ouder je wordt, hoe jonger je je voelt. 😀

  4. Vond je dat van Marion al goed nieuws, wel dan heb ik nog meer goed nieuws. Ik ben op weg naar de 56 en voel me ook nog niet oud. Een bijkomend voordeel is dat op mijn leeftijd je ook niet zo nodig meer alles moet of alles wil, een heel klein nadeeltje is echter dat het lichaam niet altijd meer doet wat het verstand wil 😉 maar dat mag de pret niet drukken.

    Nog veel plezier om daar te komen Anna, je hebt nog wat jaartjes voor de boeg !

  5. Leuk artikel! En ja, ik ben dan dit jaar 40 geworden maar soms kan ik me dat amper voorstellen en voel ik me geen dag ouder dan 28, vol van energie en toekomstplannen om me vervolgens weer te beseffen dat ik toch echt al 40 ben en dat ik in een heel andere fase zit en dat sommige dingen gewoon niet meer zo lang uitgesteld kunnen worden. Maar goed, je bent zo oud als je je voelt en dat is soms nog gewoon die jonge meid van 28 en soms dat oud vrouwtje van 75 als je je als die meid van 28 hebt gedragen…

  6. Ook als twintig jarige is dit een beetje herkenbaar. Toen ik op de middelbare zat, stond ik elke dag om half zeven ‘s ochtends op. Nu kan ik dit niet meer, ook echt een avondmens.

  7. Haha, wat leuk geschreven 😀 Ik voel me echt vaak oud. Oud omdat ik getrouwd ben (serieus, dat is een soort van instant-rimpelkrijgende-gebeurtenis in mijn optiek), oud omdat ik toch wel echt in de tweede helft van mijn twintiger-jaren zit, oud omdat ik altijd overal de jongste was en dat nu heel vaak niet meer zo is en vooral omdat ik liever op de bank zit dan dat ik naar feestjes ga. Pf.

    • Oud omdat je getrouwd bent, dat geloof ik wel ja, dat je je ook door mijlpalen oud gaat voelen. Nog een half jaartje en dan ben ik afgestudeerd en moet ik op zoek naar een baan. Dan zal ik me ook wel weer ouder voelen 😛

  8. Pingback: Krultangen, Shin Chan en een mislukte pannenkoek |

Leave a Reply

