DIY: Smoothie-ijsjes

Ik hou wel van een ijsje op zijn tijd. Vooral waterijs vind ik met warm weer erg lekker. Dus kocht ik bij Xenos een ijsjeshouder, om zelf ijsjes te maken. Na heel veel ijsjes te hebben weggewerkt (TIP: Doe er eens taksi in!), bedacht ik me dat ik de ijsjes ook gezond kon maken. Ik drink graag smoothies, maar ben te lui om dit elke dag te maken. De oplossing? Smoothie maken en dit in de ijsvormpjes doen! Zo kan je elke dag een lekker en gezond smoothie-ijsje eten!

smoothie ijsjes

IJsvormpjes
Allereerst heb je natuurlijk iets nodig waar je de ijsjes in kan maken. Mijn ijsvorm heb ik dus van Xenos, die kostte geloof ik 2 euro. Bij Blokker verkopen ze het vast ook.

Fruit
Ik vind het zelf altijd lekker om zoveel mogelijk fruitsoorten door elkaar te gooien. Maar er zijn ook bepaalde combinaties die goed werken, zoals:
❤ Aarbei en banaan
Aarbei, nectarine en sinaasappel
Aardbei, framboos, sinaasappel en ananas.
Ik kies het liefst voor alles door elkaar: perzik, nectarines, aardbeien, frambozen, bramen, kiwi’s, banaan, ananas, peer… Noem maar op.

TIP! Banaan en braam hebben een overheersende smaak. Dat kan heel lekker zijn, maar ik vind het vaak zonde van de smaak van het andere fruit. Met mate gebruiken dus.

fruitsmoothie

Yoghurt
Je kan zelf kiezen of je er yoghurt doorheen doet. Yoghurt kan de smoothie een wat vollere smaak geven. Proef het eerst een keer zonder, vaak is dat al heel lekker. Pas in elk geval op dat je er niet teveel yoghurt in doet, dat is zonde van die lekkere zoete fruitsmaak.

Groene tip
Wil je trouwens een smoothie nog gezonder maken? Bladspinazie, sla en broccoli zijn prima door smoothies heen te mixen. Blijf bij het toevoegen van de groente steeds proeven, zodat je weet of de fruitsmaak blijft overheersen. Ik heb een groentesmoothie nog nooit ingevroren voor ijsjes, dus ik weet niet of net zo goed werkt. Maar als smoothie is het sowieso lekker!

ijsjesmaken

IJsjes
Smoothie klaar? Gieten maar! Zoals je ziet heb ik verschillende smoothies gemaakt om in te vriezen. Inmiddels kan ik je vertellen dat het met elke soort fruitsmoothie lekker wordt. Dus hop, de vriezer in!

Voilà!
Een paar uur wachten, en je hebt heerlijke, gezonde, zelfgemaakte smoothie-ijsjes!
TIP! Versgeperst sinaasappelsap is ook heel goed in te vriezen als ijsje. En als je slechts hoeft te persen, is het lekker snel klaar.

smoothie-ijsje

Laatste tip!
Je ijsvormding is snel vol, dus je kan er ook voor kiezen om er meteen twee te kopen. Ik heb de overige lading smoothies in muffinvormpjes ingevroren. Met siliconen vormpjes is dit er gemakkelijk uit te halen. Als ik dan zin had in een vloeibare smoothie, deed ik twee muffins in een glas om te ontdooien. Even roeren, en drinken maar!

muffinsmoothie

Wat voor smoothies vind jij lekker?


facebook

7 thoughts on “DIY: Smoothie-ijsjes

  1. Smoothies zijn geweldig lekker. Ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht om ze in te vriezen. Een ijsje zal ik persoonlijk denk ik te weinig eten. Maar om ze daarna te laten ontdooien is ook wel geniaal. Zijn ze dan nog wel net zo lekker als dat je ze vers maakt?

    • Jaa, ik vind het dan nog heel lekker. Je moet wel even roeren als het ontdooit is, tijdens het ontdooien scheid het vocht/water zich van het vruchtvlees, en dat ziet er een beetje gek uit. Maar even roeren en dan heb je weer een hele lekkere smoothie! 🙂

Leave a Reply

