Liever 10 kinderen of geen kinderen?

Een vraag die ik zonder nadenken kan beantwoorden. En die van veel mensen vast een ander antwoord krijgt. Ik droomde al van moeder worden toen ik heel klein was. Toen vriendinnen nog in mijn vriendenboekje schreven dat ze later ‘prinses’ wilden worden, schreef ik al op dat ik ‘moeder’ wilde worden. Mijn poppen kregen dan ook de beste behandeling. Ik gebruikte ze niet om (zoals mijn vriendinnetje deed) make up op te smeren. Ik bedoel kom op zeg, het is een baby. Ze heeft liefde nodig, een schone luier en borstvoeding. Geen gelakte nagels.

10 kinderen

Opvoeding
Voor mijn moeder was het een soort roeping om kinderen te krijgen. Dat heeft ze duidelijk aan mij doorgegeven. En met een moeder in de kinderopvang en een zus die SPW studeerde, werd er thuis nou eenmaal veel over opvoeding gepraat. Daar ga je dan vanzelf over nadenken. Nu doe ik zelf ook een pedagogische opleiding, en ontwikkeling en opvoeding vind ik één van de interessantste vakgebieden.

Geen kinderen
Toen ik klein was hoorde ik dat mijn oom en tante geen kinderen konden krijgen. Wat een schok. Kan dat ook? Een heel nieuw boek ging voor mij open. Nu nog steeds is de angst groot dat ik later zelf ook geen kinderen kan krijgen. Mijn oom merkte tijdens een gesprek over kinderen een keer terecht op dat je niet kan zeggen “Ik neem later kinderen”, want kinderen neem je niet, die krijg je. Alhoewel ik soms met mijn ogen draai wanneer ik iemand over een baby hoor zeggen “Wat een wonder!” (Da’s geen wonder hè, da’s biologie), zie ik een baby wel echt als een geschenk. Je mag jezelf gelukkig prijzen als je kinderen kan krijgen, al helemaal als dat kan met de persoon waar je het meest van houdt.

10 kinderen

Tien kinderen
Dus ja, ik heb liever tien kinderen dan geen kinderen. Ik zal dolgelukkig zijn als ik later kinderen kan krijgen. Ik droom al over de kinderkamer, heb al jaren een lijstje van mooie babynamen in mijn hoofd, en weet zelfs hoe mijn vriend over deze namen denkt. (Alhoewel hij daar zelf trouwens het gesprek over begon… Toen we net een week samen waren. Ik geloof dat ik de goede vent heb uitgekozen.). En nee, dit betekent niet dat ik op mijn 24e al moeder word, maar wel dat ik de vraag heel makkelijk kan beantwoorden.

poppen05

En jij? Liever tien kinderen of geen kinderen?


facebook

10 thoughts on “Liever 10 kinderen of geen kinderen?

  1. Ik heb liever geen kinderen dan tien kinderen. Ik moet er niet aan denken om tien keer te bevallen haha. Op het moment heb ik ook niet echt behoefte aan een kind (misschien is dat logisch met 22 jaar), en ik weet ook niet of dat nog gaat veranderen. Wel vind ik het idee van een kind krijgen heel mooi. Dat je gewoon een persoon op de aarde kunt brengen.

  2. Leuk dat je hier als niet moeder een post over wijdt. Het is een onderdeel van een mamatag die rond gaat. Ik als mama zijnde moet er niet aan de denken dat ik geen kinderen heb. Het moederschap gaat zeker niet over rozen maar mijn kinderen zijn een verrijking van mijn leven. Ze leren mij ook heel veel. Dus voor mij liever 10 kinderen dan geen kinderen.

  3. Helemaal vanuit mezélf geredeneerd inderdaad liever 10 kinderen dan géén! maar ik zou me tóch afvragen of ik wel 10 kinderen op de wereld zou moeten zetten vanuit hún standpunt bezien !
    Maar leuk om te zien dat je al zó jong bezig was met moeder worden.
    Ik liet het zelf bij 2 kinderen en heb genóten van hun kindertijd maar er was meer …. ik mocht óók al vrij jong genieten van de volgende generatie en kreeg 4 kleinkinderen (met ondertussen nog 3 toegift kleinkinderen die ik dus pas leerde kennen toen ze al bijna “kindaf” waren.
    En nog is de koek niet op….. in februari wordt ons tweede áchterkleinkind geboren ( de moeder is onze oudste kleindochter die dán 27 is en precies eender dacht als jij) ….. fantástisch toch voor moederkippetjes als jij en ik?

Leave a Reply

