I speakt English verry good.

Elke dag Engels praten, daar droomde ik als kind al van. Wat een prachtige taal! Toch vond ik het wel spannend om naar Engeland te verhuizen. Dan gaat het echt gebeuren. Alles in het Engels zeggen, in het Engels studeren, in het Engels verslagen schrijven. Kan ik dat allemaal wel?

Just smile and wave…
Vooral de eerste dagen waren spannend. Ik sprak alleen nog met echte Britse mensen, de meesten uit Sheffield/Yorkshire zelf. Schoolpersoneel, winkelpersoneel, buschauffeurs… Je kan meteen horen of iemand uit Yorkshire komt of uit een ander deel van Engeland. Yorkshire mensen hebben namelijk een nogal… vreemd accent. De buschauffeur komt dus heel vriendelijk over wanneer hij een grapje lijkt te maken en vriendelijk naar me lacht, het is alleen een beetje jammer dat ik hem niet kan verstaan. Just smile and wave girl…

smile and wave

You understanduh? *Italiaans accent*
De tweede week werd ik een stuk meer op mijn gemak gesteld. Ik ontmoette veel internationale studenten en iedereen verschilt in niveau Engels. Studenten uit India kunnen erg goed Engels qua grammatica en woordenschat, maar zijn soms moeilijk te verstaan door hun accent. Hongaren en Bulgaren kunnen minder goed Engels, maar zijn juist beter te volgen doordat het accent makkelijker is te verstaan. Er zijn ook studenten die Engels spreken op basisschool/brugklas niveau. Waar ik in elk gesprek meepraat en zelfs al volop grapjes kan maken, zitten zij er stilletjes bij en vangen ze af en toe woorden op waarmee ze het onderwerp van gesprek begrijpen. Het lijkt me ontzettend moeilijk om voor een langere tijd weg te zijn van huis, en dan ook nog zoveel moeite te hebben met sociale contacten hier.

You sound so musical
Gelukkig zijn er ook genoeg Engelsen die wèl zijn te verstaan. En zij blijken mijn Engels ook goed te vinden. Al op de eerste dag dat ik mijn studiebegeleidster ontmoette, was ze zeer te spreken over mijn Engels. Fantastisch, noemde ze het, waarna ze zich begon te verontschuldigen voor haar accent. Pardon? Gaat een echt Engelse vrouw zich nou naar míj verontschuldigen voor haar Engels?? Internationale studenten die hier al jaren studeren, reageren verbaasd wanneer ik vertel dat ik Nederlands ben en pas twee weken in Engeland woon. “Wow, your English is very good then.” Zelfs een Britse studente vertelde jaloers te zijn op mijn uitspraak! “You sound so musical”. Dat ik juist speciaal Engelse lessen wil nemen om een Britse uitspraak te krijgen, vond ze maar raar. Britten klinken ‘posh’ en dat is blijkbaar niet cool.

british01

Pfieuw…
Na deze eerste weken ben ik zo opgelucht. In sociale situaties ga ik me prima redden met mijn Engels. Sterker nog, ik zit zo in de Engelse flow, dat wanneer iemand mij vraagt hoe je iets in het Nederlands zegt, ik amper uit mijn woorden kom! Zij merken het niet op, maar elke Nederlander zou denken ‘wat heeft zij voor raar accent?’

Ik ben erg benieuwd hoeveel Sheffieldse mensen er in mijn klas zitten en hoop dat ik ook daar gewoon mee kan komen. Ook qua verslagen schrijven vind ik het nog wel spannend. Maar als ik mezelf vergelijk met andere internationale studenten, moet ik het toch wel halen allemaal. Komende week heb ik mijn eerste lessen, dus dan ga ik het allemaal merken. Spannend!

Ben je trouwens benieuwd naar het Yorkshire accent? In deze video kan je het horen:


facebook

5 thoughts on “I speakt English verry good.

  1. Ik kan engels net zo goed als nederlands, maar dit accent is moeilijk te verstaan! Wel gaaf als je dat accent kan overnemen! Zou het alleen daar gebruiken en niet hier! 😉

  2. Goed bezig Anna!
    Wat fijn dat je zo lekker aansluit met je engels! En succes met het verstaan van het accent (noem het maar een accent :p behalve een soort ingeslikte ‘Yorkshire’ wat ik hem aantal keer hoor zeggen versta ik er helemaal niks van).
    Keep up de good work! 😉

  3. Pingback: Back in Dutchland! |

Leave a Reply

