Opa’s en oma’s

Opa’s en oma’s zijn lief, gezellig en grappig. Ze verwelkomen je met open armen en vinden alles wat je doet geweldig. Ja, in het rijtje ‘bijzondere mensen in mijn leven’ horen absoluut mijn opa en oma’s.

1992-05-23 (2)

Memories ❤
Als ik iets moois had geknutseld en dat aan mijn opa liet zien, grapte hij altijd “Voor mij? Dankjewel!”, om het vervolgens (na mijn geschrokken gezicht) weer lachend terug te geven. Ook kregen we geregeld geld mee om een ijsje te halen. Altijd veel te veel geld voor een ijsje. En owee als we terug kwamen met een raketje, dan stuurde mijn oma ons gewoon terug. Lekkere grote ijsjes moet je nemen!
Mijn andere opa heb ik nooit gekend, hij overleed heel jong. Zijn vrouw, mijn oma, was ontzettend lief. Ik weet nog die keer dat ik in de tuin zat, en mijn oma tegen mijn vader hoorde zeggen dat ze mij zo’n lief en bijzonder kind vond. Ik moet een jaar of acht zijn geweest, maar de herinnering is glashelder.

1991-10-27 (2)

Zoveel vragen
Ik heb geen opa’s en oma’s meer. Al zeven jaar niet meer. En ik mis ze nog steeds. Wat zou ik ze nog veel willen vragen. Over hoe zij vroeger leefden. Wat vonden ze leuk om te doen, wat niet, wat was vroeger gek of bijzonder. Hoe was het in huis, bij hun ouders? Hoe zagen zij het leven met de jaren veranderen? Hoe kijken ze anders naar de wereld op hun 70ste/80ste dan toen ze 20 waren? Wat zou ik ze nog graag een keer zien, een keer omhelsen, een keer vertellen dat ze geweldige mensen waren en mij heel gelukkig maakten.

Een bijzondere dag
Vandaag is het dierendag, maar het is ook de dag dat mijn oma jarig zou zijn geweest, als ze nog leefde. Voor mij een dag om terug te denken aan vroeger. Aan die stevige knuffel, die kneep in mijn wang, die warme lach, haar speelse reacties, en alle liefde die ze met ons deelde. Een onbeschrijfbaar gelukkig gevoel. Lieve oma, ik denk aan je, en ik ben je eeuwig dankbaar voor al die mooie herinneringen.

1999-09-25 (4)


facebook

5 thoughts on “Opa’s en oma’s

  1. Je hebt opa en oma echt perfect beschreven. Zoveel goede herinneringen! ❤ En ook ik heb zeker vandaag even bij oma's verjaardag stilgestaan.

  2. Ik heb nu sinds kort ook geen opa’s en oma’s meer. Mijn laatste oma overleed iets meer dan een maand geleden. De herinneringen… Ze zijn zo mooi, hè? ♥

Leave a Reply

