Stoomcursus: How to be British

be-british

Brits zijn (of eigenlijk: doen alsof je Brits bent) is ontzettend leuk. Maar hoe doe je dit nou het best? Volg deze tien stappen, en niemand twijfelt meer aan je afkomst!

1. Be polite
– Zeg in elke zin “please”.
– Verontschuldig je voor alles. Vul zo nu en dan je “sorry” aan met een “terribly”.
– Bedank anderen voor alles. Ik bedoel echt ALLES.

be-british 02

2. Never jump the queue
Maak altijd en overal een rij. Voor de kassa, voor de bus, voor de bar, voor een ingang, overal. Dring NOOIT voor. Klaag ook nooit over een lange rij, maar wees geduldig. Gebruik deze tijd om met iemand bij te kletsen of lekker over je leven te filosoferen.

3. Make jokes 
Dé manier om op een vriendelijke manier met elkaar om te gaan, is om grapjes te maken. Vooral grapjes op een plagerige manier. Voel je vooral niet beledigd, hier is dit een manier om aardig te zijn en ‘to lighten up the mood’. Britten houden erg van zelfspot, spot met anderen, sarcasme, en ze maken graag een understatement van dingen.

british08

4. Hello sweetheart
In Engeland spreek je mensen niet aan met een saaie “meneer” of “mevrouw”, maar met lieve troetelwoordjes, zoals love, dear, duck, pet of bear. Maar let op! In elke stad/gebied wordt een ander woord gebruikt om mensen aan te spreken. Zorg ervoor dat je het juiste woord gebruikt voor de stad waar je bent. Het maakt overigens niet uit tegen wie je dit zegt: een bekende, onbekende, kind, oude vrouw, docent, winkelpersoneel… Het is een manier om wie dan ook op een vriendelijke manier aan te spreken.

5. You alright luv?
Zoals je misschien al merkt gaat bijna elke stap over beleefd en vriendelijk met elkaar omgaan. Britse mensen zijn vaak bewust bezig met de mensen om zich heen. Dit merk je bijvoorbeeld wanneer iemand een deuropening doorloopt: er wordt vrijwel altijd gecheckt of er iemand achter hun loopt, zodat hij weet of hij de deur open moet houden. Zelfs als de ander nog een paar meter verderop loopt, wacht je even terwijl je de deur voor diegene openhoudt. Ook is het bijvoorbeeld niet ongewoon als een vreemdeling aan je vraagt “Are you alright?”. Dit kan je eigenlijk altijd en overal aan wie dan ook vragen. Echt antwoord erop geven, gebeurt dan weer niet. Het is meer een beleefdheidsding en wordt vaak beantwoord met “alright”. In spreektaal is het overigens vaak verkort, in Sheffield zeggen ze: “You alright luv?”

be-british 04

6. Time for tea?
Sla thee nooit en te nimmer af voor koffie. There’s always time for a cup of tea. Enne… Vergeet geen melk in je thee te doen!

7. Dress to please yourself
Maak je je vaak zorgen over hoe anderen vinden dat je eruit ziet? Dan is Groot Brittanië de plek voor jou! Het maakt hier niet veel uit wat je draagt. Kisten onder dat schattige jurkje? Prima! Ladder in je panty? Ach, wat zou het… Britten laten graag zien dat ze onafhankelijk zijn van de mode, het weer, kleurcombinaties en van wat anderen denken. Iemand met hele dikke benen kan zonder problemen een rokje dragen dat tot net over haar billen komt. En een jas dragen in een koude winternacht? Dat zou alleen maar je leuke outfit bedekken!

8. British vs. American
Veel woorden zijn in het Brits Engels anders dan in het Amerikaans Engels. Wil je dus als een echte Brit overkomen, dan moet je die verschillen zeker leren. Zeg bijvoorbeeld niet “Hey guys”, maar “Hi there, lads and lasses!” Ook leuk om te gebruiken: spreektaal én streektaal. Zeg bijvoorbeeld “cheers” in plaats van “thank you”. In Sheffield zeggen ze ook wel “Ta luv!” (oftewel, “Dankjewel vriendelijk persoon die ik wellicht niet ken”).

be-british 03

9. A pint of bitter please!
Zin in ontbijt? Klaar met je werkdag? In een pub kan je altijd terecht. En dan drink je natuurlijk bier! Oké, misschien niet bij je ontbijt… Alhoewel een Britse quote dan wel weer is: “Beer… So much more than just a breakfast drink”. En Britten drinken geen fluitje of vaasje, maar een pint. Een Britse pint is iets meer dan een halve liter. (Amerikaanse pint is iets minder dan een halve liter!). Ben je een vrouw? Dan kan je ook wel vragen naar een halve pint.

10. Pronunciation
En natuurlijk: het Britse accent. Niets is zo lelijk als de Nederlandse “t” wanneer je Engels spreekt. En laat die Amerikaanse klanken ook lekker achterwege. Brits praten is veel mooier! 😀 (al kost het wel veel oefening).

be-british 05


facebook

10 thoughts on “Stoomcursus: How to be British

  1. Wat een leuk stuk! Ik heb een tijdje engelse lessen gevolgd bij een vrouw die van oorsprong Brits is. Zij gruwelde van het Amerikaans engels en leerde mij echt Britisch engels! De passie die zij ervoor had vond ik echt heel mooi om mee te maken en te zien bij haar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het Brits accent veel mooier vind klinken dan het Amerikaanse accent!

    • Jaaa ik vind het ook veel mooier! Wat gaaf dat je dat geleerd hebt! Ik probeer het ook, maar als ik er even niet bewust mee bezig ben, klink ik gelijk weer Amerikaans. Helaas…

      • Ik heb helaas niet lang engelse lessen bij haar gevolgd. Vanwege de financiën kon ik het niet doorzetten. Dus ik beheers helaas nog niet zo de engelse taal. Wel heb ik bij haar de passie voor het Britse engels opgepikt.

  2. Ik kan dat brits accent totaal niet. Ik spreek eerder nog engels met afrikaans accent *proest*
    Leuk al die weetjes. Ik vind vooral 3 en 7 leuke eigenschappen….ik moet toch eens naar engeland :p

  3. Leuk, klinkt alsof je het al aardig door hebt daar! Het cuen is hier in Zweden ook heel populair, overal is een rij voor. En dan inderdaad netjes op je beurt wachten 🙂

  4. Pingback: How to be English (or Weird Stuff English People Do) | Bitterballenbruid

  5. Pingback: Socializen met zwervers en in je nachtjapon naar de club |

Leave a Reply

