Klaagmuur

This is awesome! Blegh ik wil naar huis. Ik wil nog veel langer in Sheffield blijven! Het is stom hier, alles is stom. Misschien kan ik na mijn studie wel een baan krijgen hier! Het duurt nog veel te lang tot kerst, ik wil nu al naar huis! Wat een geweldige avond, het is hier zo coooool! Ik mis iedereen, fuck die studie ik wil terug.

Dit is een beetje hoe ik mij in een gemiddelde week voel. Als een soort Rapunzel maak ik alles mee. (Maar dan met andere motieven om terug te gaan). Nou was ik niet van plan om hier iets over te schrijven, tot ik weer een paar blogs van Marion las en mij realiseerde: Wat is die Marion toch een slimme meid. In plaats van dat zij (à la Anna) zichzelf gaat zitten opvreten van frustratie terwijl ze zielsalleen in haar kamer zit, schrijft ze over wat haar dwars zit. “Briljant. Geweldig!” is wat ik dacht, “Dat ga ik ook doen!”. Nou moet ik alle Marion-fans even waarschuwen: Marion weet altijd op mooie en respectvolle wijze te beschrijven wat haar dwars zit, en ik… ehh… ja.. ik hoop gewoon dat ik niet als een bitch over ga komen. Nee grapje, ik zal echt proberen lief te zijn. Maar ik ben wel heel blij dat niemand hier in Sheffield ook maar een woord Nederlands kan. (Behalve “Hoi lekkerding” want dat heb ik ze geleerd. En “Klootzak”. Ja, sorry.). Nou goed, om dan een eind te breien aan deze veel te lange introductie… Dit keer geen sunshine/reasons to smile/omfg my life is so great –blog, maar een dikke vette klaagmuur. Daar gaan we.

RUK
School is begonnen. En dat is ruk. Nou is het eigenlijk heel interessant, maar ach, een soort pubergevoel in mij zegt dat ik het ruk moet vinden om naar school te gaan, dus ik heb er lekker een schijthekel aan. Vandaag in elk geval, want het regent. En niet zo’n beetje ook, want ja, dit is Engeland, dus het komt met stoomboot-formaat bakken uit de lucht vallen. Oja, en het waait! Dus mijn paraplu? Die is al tien keer de andere kant opgeklapt terwijl ik nog maar 5 meter heb gelopen. Zo. Dat was frustratie nummer één.

WTF
Dat school is begonnen, betekent ook dat nu duidelijk is geworden wie de saaie brave studiebollen zijn, en wie de echte leuke mensen zijn. Nee oké, dat meen ik niet, maar ik ben het nou toch wel erg zat om het excuus “no I have to study” te horen. Studeren doe je overdag, ja? Niet ’s avonds en al helemaal niet op een ZATERDAGAVOND! Waar zijn verdomme al mijn vrienden gebleven? Volgens mij was het aantal een maand geleden nog verdrievoudigd. Wie kan ik nu nog stalken?

studysaturday

STFU
Niet alleen ontdek je wie de studiebollen zijn, je ontdekt ook dat mensen eigenschappen hebben die opeens zichtbaar worden, en die je totaal niet aanspreken. Die load of crap die docenten je vertellen voordat je vertrekt? “Het is niet alleen studeren in het buitenland, het is ook jezelf ontdekken .” Nou, dat heeft weinig te maken met cultuurverschillen zien, en veel te maken met irritaties aan andere mensen die je doen beseffen dat jij dus niet zo bent.

Grootste ontdekking die ik heb gedaan? Ik hou van gezelligheid, maar ik hou ook zeker van rust. En dan bedoel ik niet vroeg naar bed na een avondje studeren, maar gewoon een beetje stilte om na te denken. En dat betekent in mijn geval blijkbaar ook dat ik allergisch ben voor mensen die stiltes opvullen door te praten, terwijl ze werkelijk niks te melden hebben. “Oh look, a bird. I like that three. Oh nice building. Do you see those windows? They’re nice. Hmm.. It’s raining. Oh there’s a shop here too.. And here too. Oh now it stopped raining.” Mag ik Daniel Arends even quoten? “Als je niks te melden hebt, houd je bek dan gewoon.” Mijn god, wat een frustratie.

TOUCH ME!
Maar goed, wat me het meeste heimwee geeft, zijn niet de frustraties, maar de VERLANGENS. Oh dear, wat klinkt dat heftig. Heb je het wel gelezen met een monster-achtige stem? Niet? Lees het maar even opnieuw.
Goed, dan heb je nu het gevoel te pakken.

Nee, maar even alle gekkigheid opzij. Weet je wat ik misschien nog wel het meeste mis? Fysiek contact. Je realiseert je niet hoeveel fysiek contact je gewoonlijks hebt, tot je alleen nog maar omgeven bent door vreemden. Iemand zomaar een knuffel geven, iemand speels in de zij knijpen, lekker tegen iemand aankruipen. Het zijn dingen waar ik normaal niet eens over nadenk. Nu ben ik omgeven door nieuwe mensen met verschillende culturen en ideeën over hoe groot je personal space moet zijn. Gelukkig is het inmidddels zover dat ik de meeste vrienden een knuffel kan geven als ik ze zie of gedag zeg. Bij de één is dit al normaal, bij de ander lijkt het soms nog wat ongemakkelijk. Ik dacht altijd dat ‘alleen voelen’ iets was dat meer emotioneel gebeurde, maar fysiek maakt hier net zo’n groot deel van uit.

En dan mis ik natuurlijk mijn vriend. En mijn zusje. En nog veel meer. Maar daar ga ik het niet over hebben. Klagen is veel leuker dan jammeren.

pretendtohug

Dus…
Om het dan nu even af te ronden… Mijn leven hier gaat dus niet altijd over rozengeur en maneschijn. Nou kan ik je wel geruststellen hoor: ik heb genoeg goede momenten. Ik heb vaak heimwee wanneer ik alleen ben. Wanneer ik rond anderen ben, heb ik het hartstikke naar mijn zin. (Behalve dus als iemand me irriteert. Maar dat is eigenlijk maar één persoon. Dus dat valt reuze mee. Behalve dat ze in mijn huis woont. Ssssjt!) Dus ik probeer nu zoveel mogelijk mensen te verzamelen die net als ik meer houden van avondjes uit dan van thuis zitten. (Serieus, 2 van mijn 4 huisgenoten studeren niet ’s avonds, maar ze gaan ook de deur niet uit. Gewoon ‘geen zin’ en ‘vroeg naar bed’ enzo. Zucht. En de andere 2 leven maar half in Engeland en de andere helft in Skypeland. Misschien iets met een sociale kring hier opbouwen? Ofzo?). Gelukkig was de afgelopen week al een stuk beter dan de weken ervoor. Dus ik heb er vertrouwen in: beetje bij beetje gaat het weer helemaal goed komen! 🙂


facebook

15 thoughts on “Klaagmuur

  1. Aankomend weekend dan maar het hele weekend knuffelen, zij knijpen, en schijt hebben aan personal space!
    Heimwee hebben suckt echt big time, ik wist het destijds ook niet anders op te lossen dan maar gewoon veel afleiding te zoeken; afspreken, het centrum in, of anders een boek lezen waar je helemaal in opgaat. En mijn zus appen/bellen, dat werkte ook goed 🙂

  2. Het zal niet de bedoeling zijn geweest, maar ik heb vreselijk hard gelachen om je schrijfkunst. Heerlijk! Schrijf het maar van je af! Het helpt, nietwaar? Oh meis, ik kan me het zo goed voorstellen dat je knuffels en zo mist. Nog even volhouden. Ga je met de Kerst wel richting huis of blijf je daar? Thanks voor de hilarische veer in mijn reet. X

  3. lekker gal blijven spugen hier als je daar behoefte voor hebt! lucht iig lekker op (als het goed is) maar echt? kramen ze daar zoveel onzin uit? mennn, snap de frustratie! Leef met je mee 😉

  4. Heb heerlijk genoten van je blog! Je doet niet onder voor Marion hoor! Tip: Je kan wild vreemden gaan knuffelen en als je dat heel vaak doet, ben je waarschijnlijk ook heel snel weer thuis: beide problemen opgelost! Behalve dan dat proces-verbaal ding… 😉

  5. Ik vind het sowieso al respect dat je in Engeland studeert, ik blijf lekker in Nl tegen vriendlief aankruipen.. Maar het komt allemaal goed 🙂 Voor je het weet zit het er weer op. (of is je volledige studie in Engeland?)

  6. Engelsen kunnen misschien wat afstandelijk zijn, maar Nederlanders lijken normaal ook niet echt zo’n knuffelbeesten. Maar de zuidelijke trekjes van menselijk contact, een zoen hier en daar, kunnen wonderen doen. Ik hoop dat je in mijn moederland toch nog veel leuke mensen zal leren kennen. Trek het binnenland in, bezoek het Lake District, het Zuid-Westen en maak contact met Northeners, en bovenal geniet van het prachtige landschap.

    • Dankjewel, maar ik denk dat je mijn blog verkeerd hebt begrepen. Ik praat niet over Engelsen en ik heb ontzettend veel leuke mensen leren kennen (waar ik in mijn eerdere blog al over schreef). Met dit blog laat ik slechts zien dat niet alles alleen maar leuk en feest is, zoals dat in andere blogs misschien lijkt. Van het landschap geniet ik zeker 😉

Leave a Reply

