Study abroad: what I really do

I’m back! Excuses voor de lange stilte. Blijkbaar was alles dat ik nodig had om weer blog-zin te krijgen, het zien van mijn vriendinnetjes blog over haar bezoekje aan mij in Sheffield ^^ Ik kreeg ineens weer bakken inspiratie! Dus bij deze even een blogje over wat ik nou eigenlijk echt doe hier.

What my friends think I do
get drunk

Goed, misschien had ik ook verwacht dat ik een stuk meer zou feesten, maar het valt eigenlijk reuze mee. De weken zijn heel wisselend, de ene keer heb ik in twee weken vijf feestjes, om dan vervolgens weer een paar weken feestloos te zijn. In het begin van mijn study abroad periode was het zoeken naar mensen die ook van uitgaan houden. Nu ik er genoeg heb gevonden, heb ik het nog weleens te druk met studeren om uit te gaan. Het uitgaansleven is wel ontzettend leuk hier, dus probeer ik toch geregeld te gaan.

What my family thinks I do
reallydo-culture01

“Hoe is het weer?” “Drink je nu melk in je thee?” “Heb je al fish&chips gegeten?” Cultuursnuiven is natuurlijk heel belangrijk als je in het buitenland gaat studeren. Ik probeer er ook zoveel mogelijk van te leren. Ik maak tripjes naar andere Engelse steden, vierde voor het eerst Guy Fawkes Night en doe enthousiast mee met het groots inkopen van kerstdecoratie. Ik vind het erg leuk om pubs te bezoeken en ik vind het totaal niet erg dat het hier normaal is om een taartafdeling in de schoolkantine te hebben. Lang leve de UK!

What my theachers think I do
study

Ik spreek af en toe mijn Nederlandse studiebegeleider via Skype. Eén van de eerste dingen die hij vroeg was of ik al bezoekjes had gebracht aan zorginstellingen in Sheffield, om te zien hoe het hier allemaal werkt. Ja euhh.. heel interessant hoor.. maar dat is eerlijk gezegd wel het laatste waar ik aan denk. Stiekem kom ik helemaal niet om te studeren. Al die vragen over het onderwijssysteem op de universiteit kan je nog beter op internet opzoeken.

What British students think I do
reallydo-alone

Hier heb ik me nog wel het meest over verbaasd. Ik zit in een klas met alleen Britse studenten. Student na student vraagt zorgelijk “Ken je wel iemand waar je een beetje mee af kan spreken ofzo?” Mijn god, alsof ik vier maanden lang in mijn uppie op m’n kamer zit. Meestal is het eerste dat ik noem, mijn vier huisgenoten, die trouwens ook internationale studenten zijn. “Oh, gelukkig, dan is er iemand die een beetje hetzelfde meemaakt”, zeggen ze dan met opgelucht, maar nog steeds zorgelijk, gezicht. Mens, ik heb in vier maanden tijd meer vrienden gemaakt dan jij in je hele leven. Ongeveer.

What I think I doreallydo-balance

Ik vind Sheffield een erg leuke stad en kan me genoeg vermaken. Het moeilijkste is om je leven zo in te richten dat je kan studeren, stappen, shoppen, cultuur bezichtigen en hobby’s en andere activiteiten kan doen, EN daarnaast nog voldoende kan slapen en gezond eten. Degene die een balans van dit alles in een week kan proppen is een absolute held. Bij mij komt het meestal neer op de ene week heel veel van het ene en de volgende week veel van het andere.

What I really do
reallydo-eat

Jaaa… Waar ik me stiekem toch wel het meeste mee bezig houdt: Eten! Natuurlijk moeten al die Engelse taarten en pasty’s geproefd worden, maar ik leef hier niet met alleen maar Engelsen. Reden voor nog meer eten! Een paar maanden terug zijn we begonnen met onze wekelijkse Thursday Cuisine, waarbij steeds iemand anders iets kookt van zijn nationaliteit. Frans, Spaans, Turks, Duits… Op de Nederlandse avond maakte ik wentelteefjes. We vieren ook al onze feestdagen, het Turkse offeringsfeest bijvoorbeeld (komt nog veel meer eten bij kijken). En Sinterklaasavond met lekker veel kruidnootjes, banketstaaf en chocoladeletters.
Koken en lekkere dingen bakken is ook een zeer fijn tijdverdrijf. Zeker wanneer je huisgenoten er gezellig bij komen zitten in de keuken. Vervolgens proppen we ons allemaal vol, om dan weer het volgende te bakken. Laat ik die weegschaal maar even ontwijken…


facebook

7 thoughts on “Study abroad: what I really do

  1. Ik vind het heel leuk om te lezen dat je het zo leuk hebt daar! Zelf had ik (als ik was doorgegaan met mijn studie) ook een semester naar het buitenland gemoeten. Met de nadruk op moeten, want ik vind zoiets niks aan (iets met thuis, eigen spullen en comfort zone). Daarom vind ik het echt gaaf om te lezen dat jij dat anders ervaart!

Leave a Reply

