Wat maakt dat je een goed doel steunt?

Pas schreven Marion en Janie een blog over het wel of niet doneren aan Serious Request. Hun blogs en de reacties erop zette me aan het denken: Wat maakt nou dat je wel of niet een bepaald doel steunt?

Ik heb nooit eerder gedoneerd aan Serious Request, eigenlijk vooral omdat het op een of andere manier altijd langs me heen ging, maar dit jaar trok het opeens mijn aandacht. Hulp aan vrouwen die seksueel misbruikt zijn. Daar wilde ik direct aan doneren. Gek hè? Normaal gaat het langs me heen, maar dit onderwerp spreekt me zo aan dat ik direct op de donatieknop klik.

Aansprekende doelgroep
Is het dan zo dat ik eerdere doelen, als kinderensterfte door diarree of baby’s zonder medische zorg, minder belangrijk vind? Nee, dat vind ik zeker niet. Maar blijkbaar ontglipt dat wel makkelijker mijn aandacht. Misschien omdat ik zelf een vrouw ben. Misschien omdat ik altijd al, bij alleen het horen over seksueel misbruik, helemaal niet goed wordt. Misschien omdat ik mezelf gelukkig prijs voor hoe vrouwen in Nederland kunnen leven, dat ik dit voor andere vrouwen ook graag zou willen. Stichting One Man trok jaren geleden ook mijn aandacht doordat ze zich inzette tegen vrouwenhandel. Het is blijkbaar een doelgroep die ik bij het horen, direct wil steunen.

Maar zo heeft ieder zijn eigen doelgroepen, denk ik. Het ene doel spreekt je meer aan dan het andere doel, dus maak je keuzes. Je kan ten slotte niet álles steunen. En als iedereen iets anders belangrijk vindt, dan wordt elk doel wel door mensen gesteund.

goeddoel02

Emotionele druk
Ik weet nog goed dat ik over de rommelmarkt liep op Koninginnedag, ik was een jaar of twaalf. Er kwam een man naar me toe met foto’s van een derde wereldland. De kinderen hadden daar geen scholen. Erg hè? Jij kan elke dag naar school, maar zij hebben helemaal niks. Wat heb jij het toch goed. Zij hebben het heel slecht en dat is heel zielig. Maar als jij geld geeft, dan kunnen we een school voor ze bouwen, en kunnen ze net als jij naar school.

Ik vind, zeker nu als volwassene, de kans om naar school te gaan heel belangrijk. Maar alsjeblieft hé, moet dat met al die emotionele druk? Dat haalt bij mij meteen de zin weg om een doel te steunen. Sowieso fout, om emotionele druk op een kind te zetten. Wees eerlijk en doe dat lekker bij een volwassene. Of nog beter, doe het gewoon helemaal niet, want ook volwassenen zijn er zwaar allergisch voor (daar schreef Maaike al eens een blog over). Als mensen geld willen doneren, dan zullen ze dat doen. Emotionele druk maakt die kans alleen maar kleiner.

Vrijblijvende donaties
Ik steun zelf ook geen doelen door maandelijkse donaties. Naast dat je eigenlijk nooit helemaal weet waar je geld aan besteed wordt, is het ook bijzonder moeilijk om je donatie stop te zetten wanneer je dat wil. Zo moest ik bij het KWF eerst schriftelijk opzeggen, waar niet op werd gereageerd, om vervolgens een peperduur 0900 nummer te moeten bellen. Dat was trouwens al nadat ze maandelijks méér geld afschreven dan waar ik mee ingestemd had.

Maar ook zonder maandelijkse donatie, steun ik geregeld goede doelen. Bij Stichting One Men kan je met eenmalige donaties kiezen naar welk project je donatie gaat, maar je kan er ook blind doneren. Dat vind ik mooi, een eigen keuze. Ik doneer ook graag aan de voedselbank, gooi geld in collectebussen, koop af en toe het straatnieuws, en doe mijn oude spullen naar Emmaus (tweedehands winkel waarvan de opbrengst naar armoedebestrijding gaat). Zulke vormen van doneren spreken mij aan.

goeddoel03

Dus wat maakt dat je een goed doel steunt? Bij mij zijn het ‘eenmalige’ donaties (ze blijven eigenlijk nooit bij eenmalig), de vrijheid om zonder druk een doel te steunen, en bepaalde doelgroepen die mij aanspreken.

Wat bepaalt bij jou je keuze?


facebook

10 thoughts on “Wat maakt dat je een goed doel steunt?

  1. Poeh ik doneer als ik het ‘op mijn hart heb’. Dat klinkt vaag, maar het is dus puur op gevoel. En ik denk er dan meestal ook niet verder over na 🙂 En ook dit jaar doneer ik aan Serious Request.

  2. Ja wat een verschrikking de verkoop techniek van tegenwoordig! Alhoewel….tegenwoordig, om een 12 jarige zoals je verteld te benaderen is ook geen zuivere koffie.
    Het is ook zo’n domme keus om het zo te doen, uit dat principe geef ik sowieso niet ongeacht welk doel het is.
    Ik heb wel doelen een aantal jaren maandelijks gesteund, ben ik mee gestopt toen ik zelf in wat zwaarder weer terecht kwam. Ondanks dat zwaar weer inmiddels allang voorbij is, geef ik zo af en toe en hier en daar wat. Laatste keer was voor ALS afgelopen zomer, waar vervolgens de directeur een kleine ton heeft gegraaid (en inmiddels heeft terug betaald met geld van een andere stichting) de loser!
    Ik denk dat bij kleinere goede doelen eerder je geld aankomt daar waar het hoort. Maar ja als er al een kwart aankomt bij de doelgroep van de grote organisatie is dat ook al iets. Ik vind het altijd een moeilijk discussiepunt.

    • Ja dat idee heb ik zelf ook, van die kleinere organisaties. En wat erg van dat ALS! Dat nieuws had ik even gemist. Het blijft ook wel een lastig punt. Ik vind doneren ook niet een plicht, voor je medemens zorgen kan ten slotte op allerlei manieren. (zoals door te werken in de gehandicaptenzorg :P)

      • Ja kleine organisaties hebben een ideaal waar ze veel harder voor rennen naar mijn idee.
        Ja bizar he? Dat die man nog kan slapen ‘s nachts is me een raadsel.
        Ja dat is ook weer waar 😉

  3. Wat een goed artikel. Ik vind het heel goed om te doneren, maar ik vind het iets wat volledig aan iedereen zelf moet zijn. Ik kan het ook begrijpen als je helemaal niet doneert omdat je bijvoorbeeld niet zeker weet waar je geld terecht komt. Zelf doneer ik best vaak en ook best veel (in verhouding met het feit dat we maar één inkomen hebben). Ik vind het gewoon heel erg belangrijk. Mijn hart ligt vooral in het buitenland. Met name in Afrika. Ik steun veel via Kiva, een mooie organisatie waarbij je geld in de vorm van een lening geeft, maar ook nu met SR doneer ik en ik geef aan collectes. Ja, ik vind doneren belangrijk, maar het moet vooral vanuit mensen zelf komen. Dat gedonder in de winkels waar je opgewacht wordt door iemand van een organisatie, daar heb ik echt een hekel aan.

Leave a Reply

