Socializen met zwervers en in je nachtjapon naar de club

Het is grappig te merken dat een buurland zoveel van je eigen land kan verschillen in cultuur en gewoonten. Ik zet 10 Engelse gewoonten die mij verbaasde, op een rijtje.

1. Cheers!
Dit is iets waar ik ontzettend vrolijk van werd! Engelsen zeggen niet alleen ‘cheers’ wanneer ze aan het drinken zijn. Cheers kan je in Engeland overal en altijd gebruiken. Net je shirtje afgerekend bij de kassa? Cheers! Iemand die een deur voor je openhoudt? Cheers! Ik denk dat ‘cheers’ een soort ‘dankjewel’ betekent, wat dan ook weer met ‘cheers’ beantwoord kan worden.

2. Suit up!
Als ik ga stappen in Nederland dan trek ik een leuk shirtje aan, een broek die toch al in de was moest, en mijn oude schoenen. In Engeland doen ze dat heel anders. De club staat vol met mannen in pak! Alsof ze net uit een business meeting komen. Vrouwen daarentegen dragen korte zwarte ‘jurkjes’ (categorie Hunkemöller nachtmode) met de hoogste hakken ever. Én blote benen. Get the picture? Engelsen zien ook dit als ‘dressing up’.

3. Love
Ik noemde dit al in mijn ‘How to be British‘-blog: Engelsen gebruiken ‘love’ (en veel andere troetelwoordjes) om anderen op een vriendelijke manier aan te spreken. Een woord dat in de rest van de wereld een gevoel van affectie betekend, is in Engeland gewoon hoe je een onbekende aanspreekt. Ik vond het een hele leuke verwelkoming, maar het voelde toch te raar om zelf anderen hiermee aan te spreken.

pints-of-beer-pic-getty-261684269

4. Verdwaald bier
In Nederland houdt iedereen zijn biertje altijd aan de hand. Zelfs al zet je hem op een sta-tafel, je hand blijft je geliefde biertje vast klemmen tot het glas leeg is! In Engeland staan er overal op tafel half leeg gedronken bierglazen waarvan je niet weet van wie ze zijn, en of ze ooit nog worden leeggedronken. De Nederlander in mij roept ‘verspilling!’

5. Vuurwerk bij elke gelegenheid
De Engelsen lijken bij elke gelegenheid vuurwerk af te steken. Ik weet niet wat de regels over vuurwerk zijn, maar al na een paar weken was het zover dat als we in de keuken zaten en vuurwerk buiten zagen, we niet eens meer opstonden om te kijken. Vuurwerk zie je zo vaak…

6. Socializen met zwervers
In de buurt waar ik woonde, leven aardig wat daklozen/zwervers. Ze hebben hun vaste prikkie en vragen voorbijgangers om een penny (=1 cent. Ik vraag me altijd af of ze ook echt tevreden zouden zijn met 1 cent, of dat dat een soort belediging is). In Utrecht ben ik gewend dat iedereen deze mensen straal voorbij loopt. In Sheffield zag ik echter heel veel mensen geld geven. Ik zag ook geregeld mensen een gezellig praatje maken met een dakloze.

94184

7. Wanneer komt die trein?
Ik dacht dat de NS er wat van kon met zijn vertragingen, maar Engeland verslaat echt alles. De ene keer ben ik een kwartier van tevoren op het station en staat de trein al klaar, de andere keer komt hij rustig drie kwartier te laat. Toen mijn vriend de trein naar het vliegveld moest halen, bleek de trein maar liefst 55 minuten vertraging te hebben. Geweldige timing! Er was trouwens ook een keer een trein te laat “due to disruptive passengers”, wat zelf op het elektronische bord erbij werd vermeld!

8.Vanuit je werk naar de pub
Bier drinken in de pub is echt een sociale bezigheid. Het is heel normaal om vanuit je werk of school meteen de pub in te gaan. Met collega’s, studiegenoten of om andere vrienden te ontmoeten. Dat betekent overigens niet dat iedereen om 6 uur al lam is: over één biertje kan rustig een uur of twee gedaan worden.

9.Taxi’s
In Nederland alleen voor rijken of absolute noodgevallen, in Engeland wekelijks vervoer voor stappende studenten. Naast de clubs staan de rijen met taxi’s al klaar. Het is mij nooit gelukt om voor meer dan 5 pond een ritje te rijden, en als je samen reist met vrienden kan je die kosten ook nog delen. De taxi’s zijn ruim en ik denk dat je wel met 6-7 mensen erin past. Ideaal!

taxi1

10. Schone straten
Dit was me in Londen al opgevallen en in Sheffield zag ik het weer: de straten zijn heel schoon. Je afval kwakkeloos op straat gooien en schijnheilig de andere kant opkijken, dat kan hier niet. De prullenbakken worden goed gebruikt. Is er even geen prullenbak te zien? Dan stop je je afval even in je tas tot je er wel een tegen komt.


facebook

 

21 thoughts on “Socializen met zwervers en in je nachtjapon naar de club

  1. Dat is cool, dat van die daklozen. Ik heb gewerkt met daklozen en bij een aantal van hen heb ik zelfs in een soort studentenhuis gewoond. Toen waren ze nog niet dakloos…. 😉 Maar het viel me altijd op dat ik raar aangekeken werd als ik een praatje met ze maakte. Ik vond dat zo naar. Een collega had zelfs een keer het lef om aan me te vragen of ik me daar niet voor schaamde. Idioot. Cheers. Heerlijke uitspraak. Cheers!

  2. Wauw, zo anders dan wij Nederlanders, en toch voel ik me meer aangetrokken tot de Engelse cultuur. Lijkt me heerlijk om met een zwerver te praten zonder dat iedereen naar je kijkt alsof je je eigen begrafenis aan het graven bent 😀

  3. De vader van mijn zoon is een Engelsman. Sommige dingen die je in het Engels wel kunt zeggen, klinken belachelijk als je ze vertaald. Ik weet nog goed toen ik voor de eerste keer bij hem thuis (Amsterdam) kwam. ‘Wat woon je gezellig’ zei ik. Waarop hij antwoordde: ‘ja, het heeft alleen hier en daar nog een beetje groente nodig’.

  4. Superleuk An om te lezen! Ik vond vooral die Britse meisjes in de clubs bizaaaar, hahaha! Ik heb me in tijden niet zo on-sexy gevoeld haha! En die cheesecake-cocktail maakte het, hoe lekkkeerrrrr hij ook was, er niet beter op (want: vettt!).

    • Ach ja, ik moet zeggen dat de meeste jongens die ik daar heb ontmoet die vrouwen helemaal niet leuk vinden. Sexy kleding, ja, maar die onaantrekkelijke dronkenheid… No! 😛 er werd altijd gezocht naar andere internationale studenten, die er wel ‘normaal’ bijliepen. Misschien is het meer iets voor Engelsen onderling.

  5. Voor andere gewoontee en culturen hoef je onderdaad niet héél ver weg. Buitenshuis is het dan natuurlijk een beetje aanpassen, voor sommige dingen is dat nog leuk ook maar lang niet bij alles. In Nederland is je glas onbeheerd laten staan niet in iédere gelegenheid verstandig denk ik;-) Met een dakloze praten is geen probleem, geld geven doe ik niet, in Nederland kan iedere dakloze een uitkering hebben ,daar is van te leven maar wie dure verslavingen heeft komt er natuurlijk niet mee rond maar dáár doe ik niet aan mee.

  6. Haha cheers en love en de Engelse uitgaangsmode bij vrouwen, daar was ik inderdaad al bekend mee (en het uitgaansgedrag wat volgens mij gewoon neerkomt op drinken tot je niet meer kan staan ^^) Maar superleuk al die verschillen en erg tof dat er gewoon een praatje gemaakt wordt met daklozen.

    • hahaha inderdaad. Dat is vooral erg grappig bij vrouwen op veel te hoge hakken. Die kunnen dan letterlijk niet meer staan, vallen om, en kunnen vervolgens niet meer overeind komen :’)

  7. Ik ben wel eens uitgeweest in Engeland en het verbaasde mij hoe de vrouwen er daar bij liepen.. Als ik of welke dame dan ook zich zo zou kleden hier naar de kroeg/discotheek dan word je denk al heel snel voor goedkoop uitgemaakt.

    • Dat weet ik wel zeker ja. Eén van de Engelse meisjes zei een keer heel verontwaardigd dat als ze gaat stappen in een ander land, veel mensen denken dat ze heel ‘makkelijk’ is. Snapte ze helemaal niks van. Echt stukje cultuurverschil..

Leave a Reply

