Zo word je gelukkig!

gelukkigworden

Ik heb dus in Engeland gewoond. Om veel nieuwe mensen te ontmoeten, avonturen aan te gaan, nieuw eten te proeven, nieuwe culturen te ontdekken… maaaarr ik heb ook nog wat gestudeerd! In de opleiding Social Work kreeg ik het vak ‘Oplossingsgericht Werken’ en leerde ik dé methode die je zou moeten helpen een gelukkiger mens te worden. Nieuwsgierig? Zo gaat het in zijn werk:


1. Neem iets in je hoofd dat je graag zou willen veranderen.
Een situatie, een eigenschap, een gewoonte, wat dan ook.

Voorwaarde: Het moet iets zijn dat jij kan veranderen. Dus niet je huisgenoot die het vaatdoekje nooit uitspoelt of je opa die altijd met zijn mond open kauwt. (Je kan dan wel weer als doel nemen dat jij hier beter mee om wil leren gaan: dat is iets dat jij kan doen).


2. Formuleer de positieve verandering die je graag zou willen.
Dus niet:
001
Maar wel:


3. Geef jezelf een cijfer.
Vraag je af: Op een schaal van 0 tot 10, waarbij 10 de allerbeste verandering heeft plaats gevonden en alles helemaal top is, en 0 het tegenoverstelde, waar zit je dan nu?
Bijvoorbeeld:
SFI003


4. Bekijk wat je al bereikt hebt. Noem alleen het positieve.
Wat heb je al gedaan waardoor je op dat cijfer zit en niet meer op 0?
SFI004
Heb je 0 als cijfer gegeven? Dat is oké, we gaan stapje voor stapje zorgen dat je uit die beginsituatie komt.


5. Bepaal je doel. Noem alleen het positieve dat je wil bereiken.
Bekijk dezelfde schaal van 0 tot 10. Op welk cijfer wil je uiteindelijk zitten? Hoe ziet de situatie er dan uit?
SFI005
SFI006


6. Wat moet je doen om een stapje vooruit te komen?
Je hebt nu duidelijk voor ogen wat je beginsituatie is en wat je wil bereiken. Die stap is niet in één keer gemaakt: dat moet je opdelen in kleine haalbare stapjes. Vraag jezelf af: wat moet ik doen om van mijn huidige positie één stapje hoger op de schaal te komen? (Je mag ook kiezen om eerst een half stapje omhoog te gaan).

Voorbeeld: Om van een twee naar een drie te komen, heb ik een manier nodig om mijn schoolpapieren netjes op te bergen, en ze ook weer makkelijk terug te vinden. Daarvoor is het handig als ik mijn schoolpapieren orden. Ik heb dan een bak met papierladen nodig. Mijn schoolpapieren kan ik dan in categorieën delen en in de juiste lade stoppen.

papierladen


7. Schrijf op welke concrete acties je moet uitvoeren.
Bijvoorbeeld:
008


8. Herhaal stap 6 en 7.
Je bent nu een stapje hoger en kan vanaf daar bedenken hoe je nóg een stapje hoger komt. Herhaal dus stappen 6 en 7 tot je je uiteindelijke doel hebt behaald.


9. Kijk terug naar je schaal en wees trots!
Heb je je doel behaald? Kijk dan eens terug naar waar je eerst stond, hoe je je situatie beschreef, en waar je nu staat. Wees trots op wat je gedaan hebt en beloon jezelf met leuke film, lekker stukje taart of iets anders waar je blij van wordt.
trots


10. Pas deze methode overal toe.
Je kan dit echt o-ve-ral toepassen. Ik heb een simpel voorbeeld genomen van een chaotische kamer, maar in de hulpverlening wordt het veelvuldig gebruikt voor veel lastigere situaties. Wat ik er erg mooi aan vind, is dat je het ook kan toepassen op dingen als ‘meer zelfvertrouwen krijgen’ of ‘meer motivatie’. Wat heb je daar nou voor nodig en wat kan je doen?


facebook

8 thoughts on “Zo word je gelukkig!

  1. Pingback: Mijn leven inrichten |

  2. Pingback: Krultangen, Shin Chan en een mislukte pannenkoek |

Leave a Reply

