Ga ik aan de bucketlist?

In mijn ‘Wat brengt 2015?‘ blog vertelde ik dat ik nooit doe aan voornemens. Het maken van een bucketlist spreekt mij ook niet aan. Eigenlijk omdat er voor mij een gevoel van druk achter zit. Als ik opschrijf wat ik wil gaan doen, dan staat het zwart op wit en moet ik het ook echt gaan doen! Jeetje! Als ik het dan niet doe, voel ik me stom omdat ik het niet gedaan heb. Faaaaal.

Ik vind het veel prettiger om terug te kijken op wat me al gelukt is. Bij het maken van een to-do-list schrijf ik dan ook vaak dingen op die ik al gedaan heb. Om ze vervolgens meteen door te kunnen strepen en te denken ‘Wauw, kijk eens hoeveel ik al heb gedaan!’ Een soort bucketlist met terugwerkende kracht, dat is meer mijn ding.

bucketlist reversed

Toch voel ik weleens de behoefte om een vooruit-kijk-lijstje op te stellen. Ik hoor of lees vaak over leuke dingen en wil dat dan zelf ook doen, maar vervolgens vergeet ik weer wat ik dan allemaal wilde doen. En hee, een bucketlist is bedoeld voor dingen die je wil doen vóór je sterft toch? Dus je hebt wel lekker lang de tijd om het lijstje af te werken. Of dat hoop je dan. Nu ik er zo over nadenk, bij een bucketlist kan je je eigenlijk niet stom voelen over alle dingen die je toch niet hebt gedaan. Want je kan alleen maar zeggen dat je gefaald hebt, als je al dood bent. En als je dood bent, kan je je daar niet stom over voelen. Of dat hoop je dan. Hoe dan ook…

Ik ga dus toch een paar dingen opschrijven die ik ooit eens wil gaan doen. Met moeite. En stiekem met dingen die toch al op de planning staan. Maar hoe leuk gaat het worden als ik ze daarna van mijn (korte) lijstje af kan strepen!

  • Een klimmuur bezoeken om te beklimmen (dank aan Lolaa voor het idee).
  • Naar een Escape Room.
  • Frans leren. Een beetje hoor. Eigenlijk kan ik beter zeggen, mijn belabberde Frans iets minder belabberd maken.
  • De Sint Stevenskerk in Nijmegen beklimmen (dank aan Sammie).
  • Mijn website afmaken (ein-de-lijk).
  • Vrienden in Sheffield bezoeken.
  • Vriendin in Berlijn bezoeken.
  • Vriendin in Turkije bezoeken.
  • Voor de 5e keer naar Lowlands.
  • Naar het Anne Frank huis.

Nou, toch mooi tien dingen!

Heb jij een bucketlist?


facebook

9 thoughts on “Ga ik aan de bucketlist?

  1. Nee eigenlijk niet, en áls ik een bucketlist zou willen hebben moet ik toch een beetje opschieten met m’n 72 jaar;-) Eigenlijk ben ik gewoon best wel tevreden met m’n leventje en hoef ik geen dingen te laten die ik graag zou doen. Maar ik ben niet heel aovntuurlijk of reislustig .
    Naar aanleiding van je vorige logje kan ik nog toevoegen dat ik eigenlijk niet wéét wat hoofdpijn is, dat is al reden genoeg om blij te zijn met wat ik heb en niet naar “uitdagingen”e zoeken.

  2. Mooie dingen allemaal hoor. Weet je, als Kylian over een paar jaar studeren gaat, zou ik wel weer op reis willen. Zoiets. En voor nu, gewoon de dag plukken voorlopig met mijn moeder.

  3. Die van mij staat op mijn blog! Ik voel absoluut geen druk dat ik al die dingen gedaan moet hebben. Het is puur een lijstje met dingen die ik graag zou willen doen maar waarvan ik weet dat sommigen lastig uitvoerbaar zijn…

  4. Pingback: In de maand mei… |

  5. Pingback: Heb jij dat ook? #4 |

Leave a Reply

