Als vrouw door de bouwmarkten…

bouw

Bouwmarkten. Het zijn de woonwinkels voor mannen, I guess. Zo stralend en geïnspireerd als ik door de Ikea loop, zo zielsgelukkig loopt mijn vriend door de Hornbach. Zoals ik naar woonaccessoires kijk, kijkt mijn vriend naar gereedschap: “Heb ik het niet echt nodig? Ach, dan bedenk ik wel iets waarvoor ik het wél nodig ga hebben.”

Nu we samen een kluswoning hebben gekocht, ontkom ik er niet aan om wekelijks door een bouwmarkt te lopen. Ook dat gaat meestal à la woonwinkel (vice versa): vriendlief wandelt gelukkig door de paden terwijl ik gapend achter hem aan sjok. Toch moet ik zeggen dat ik inmiddels niet meer denk “al die bouwmarkten zijn hetzelfde”, maar al wel mijn favorieten heb.

Zo vind ik Praxis een fijne winkel. Een gezellige bouwwinkel, vind ik dat. Met hun geel en rood en rijen met plantjes voor de deur en hun DIY-acties. Dat ik er mijn eerste potje verf kocht voor mijn eerste kamer, geeft het nog een sentimentele waarde ook. Och och och, wat een leuke winkel.

praxis

Van Praxis vind je ook allerlei aandoenlijke foto’s als je via Google zoekt.praxis2

Wat prijzen betreft is de Gamma wel wat fijner. Ze zijn goedkoper en hebben ongeveer hetzelfde aanbod als Praxis, maar OH. DEAR. GOD! Elk bezoekje aan de Gamma is een uitbarsting van frustratie in mijn hoofd. Op basis waarvan neemt Gamma in hemelsnaam zijn personeel aan?! Gamma-personeel is onbeleefd, onbehulpzaam en vaak ook nog chagrijnig. Laat staan dat ze in de helft van de gevallen volgens mij niet eens de kennis hebben om je te adviseren. Ik heb daar zoveel personeel meegemaakt dat snauwend of op een toontje van ‘jezus-wat-ben-jij-dom’ mij nutteloos advies gaf. Even de tijd nemen om überhaupt proberen te horen wat ik nou echt vroeg? Ho maar! Waarom zou je een klant fatsoenlijk helpen? (Hier en daar een uitzondering voor het personeel achter de kassa, die zijn nog weleens oké…)

Ja. Van Gamma alleen maar saaie blèh foto’s via Google.
gamma

Nee, het liefst ga ik dan toch naar Hornbach. De prijzen zijn daar ook vaak wat lager en het personeel is super fijn! Zowel in de winkel als aan de kassa is iedereen heel vriendelijk. In de Hornbach heb ik al meerdere keren echt goed advies gekregen over producten. Het personeel heeft duidelijk verstand van zaken. Weet iemand een keer iets niet? Dan roept diegene gewoon een collega op die er wel veel van weet. Zo kan het dus ook. Het enige nadeel van Hornbach is dat ze niet zoveel filialen hebben. Vanuit Utrecht moet ik telkens naar Nieuwegein, dus ‘even wat halen’ is er dan niet bij. Dan moet ik toch weer naar die misselijkmakende Gamma om de hoek.

Roze! Oranje! Gezelligheid!hornbach

Nou goed, zo banjeren we dus een beetje de bouwmarkten door. Vriend zielsgelukkig. Ik enigszins verveeld en soms zwaar geïrriteerd. Oh wat kijk ik uit naar de fase waarin we volop kunnen inrichten en meubels kunnen shoppen! Nu maar hopen dat we daar straks nog geld voor over hebben…

P.S. Beste bouwwinkeltip: Pap aan met een bouwvakker en leen zijn pasje van de bouwmaat. Top materialen, hele lage prijzen, maar alleen toegankelijk met zo’n pasje voor professionals.


facebook

6 thoughts on “Als vrouw door de bouwmarkten…

  1. Dag Anna, dank je wel voor de adviezen. Ook ik loop niet graag in bouwmarkten rond, maar af en toe moet het.Dat dfoe ik dan met lichte wanhoop, omdat ik meestal onverichterzake het gebouw weer verlaat. Ze hebben het dan niet of ze hebben het wel, maar nik kan het dan niet vinden of heb er geen verstand van. Afgelopen vrijdag loop ik bij Gamma. Moet een bepaalde stekker hebben en geen idee waar ik moet zoeken. Op zoek naar personeel: niet te vinden. Bijna compleet leeg gebouw. Niemand te vinden, geen personeel om te helpen of te adviseren
    Na 20 minuten ben ik uit wanhoop maar naar de kassa gegaan. Ene van de mensen bij de kassa had het zo moet me te doen dat zij maar even van haar cruciale post wegliep om mij naar het gewenste stekkertje te leiden. Als een kind zo blij was ik, dat ik echt met succes een keer een bezoek aan een bouwmarkt heb gebracht.
    Maar voor mijn plezier zal ik dat echt nooit doen

Leave a Reply

